tisdag

Hamnen och mata fåglarna i Kungsparken

I dag hade jag bestämt mig för att testa annan fiskeplats där det kanske kunde nappa bättre. Ett ställe som var bra att stå på var gamla Kockums hamn. När jag kom anlände Travemynde färjan hamnen.

Det är en mäktig känsla att stå där när dessa bjässar kommer....då känner man sig liten. När den skall svänga in i sin docka brukar aktern vara en dryga meter från kajkanten där jag står ungefär.

Längre ut syns dessa bjässar. De kommer från Japan och levererar Toyota bilar till Sverige. Hela hamnen är fylld med bilar.

På den sidan jag står är nu byggt lägenheter och spåren från Kockums är helt utraderade.

Undertiden som jag väntade på napp for denna lilla segelbåt förbi. Hamnen är ju inte så trafikerad nu sen bron kom till. Förr kom här både svävare och flygbåtar.

Det här paret körde så nära att jag höll på att få dom på kroken. De såg ändå att jag hade reven ute.

Emma var med så efter fisket tog jag en runda runt i området. Här till höger torrdockan och allt längre bort är lägenheter, kontor och affärer...tillkommit sista åren.

Fotade mot klaffbroarna och gamla Koggen.

Kockums kontorshus, gängtappen kallad. Den är utformad som en gängtapp. Ett pampigt kontorshus som i dag smälter in i miljön.

Vi åkte hem och hämtade matte och gick sedan till Kungsparken och matade fåglarna. Emma kollade noga och tyckte det var konstigt pippiarna fick bröd och inte hon.

Café Akropolis var faktiskt öppet i dag. Med detta caféet vet man aldrig, det har varit stängt den mesta av min uppväxt.....från och till.

A slänger det sista av brödet. Ankorna och änderna blev så glada.

Kronprinsen sticker så ståtligt upp mellan trädkronorna.

Emma tigger glass av matte fast hon precis ätit en Piggelin.

Mattes mjukglass ser godare ut......

4 kommentarer:

  1. Usch, så fula de är, de där biltransportfartygen! Annat är det med kryssningsfartygen här i våra farvatten ;o)

    Fick du någon fisk den här gången..?

    SvaraRadera
  2. Jag undrar också, blev det fisk till middag?

    SvaraRadera
  3. Stjärnkraft

    Ja vissa fartyg är fula men på något vis ändå pampiga. Nix, inget tycks nappa på mig numera...haha....men jag vet inte om jag har krokarna rätt eller om jag är på rätt ställen och fiskar. Kan va för varmt också.

    SvaraRadera
  4. Monkan

    Nix ingen middag i dag. Emma kollade på när jag fiskade, men hon tycktes inte förstå vad jag gjorde och hon kollade ner i vattnet vig kajkanten efter annat....

    SvaraRadera