onsdag

En ledsam tur till Ystad och Smygehuk.

Vår färd till Ystad började ledsamt. I höjd med Svaneholm, på motorvägen, låg en kissekatt som var ungefär lika liten som på bilden och samma mönster. Den låg och rörde på sig och sin svans. Eftersom sträckan bestod av en sådan där dum två en två fil så kunde jag inte stanna. Jag vände och körde tillbaka och såg till att bilen stod säkert. Sprang och hämtade kissekatten som då precis avlidit. A och jag var ledsna. Att männsikor som kör på djur inte kan stanna och se hur det gick med djuret och i så fall rädda det eller "så barmhärtigt" det går, hjälp dom slippa dess lidande. Att bara köra vidare.......fy. Oavsett vilket djur så har detta rätt till ett liv och rätten till respekt, lika mycket som vi har, därför skulle vi bry oss mer.
Vi begravde kattungen i Emmas filt, i en grop vi grävt och lade sedan en blomma ovanpå grushögen. Denna värdighet kan vi människor väl åtmindstånde ge våra djur.

Vila i frid lilla kissekatt!
Man får inte säga så här men vi var så ledsna och arga att vi önskade den personen som helt sonika struntade i vad han ställt till med, en runda i denna mannens kittel.


Nåja, med lite dov stämning åkte vi så till Ystad och hittade en rätt central parkering. Det var riktigt varmt i dag.


En park fanns vid parkeringen.

Precis i början av centum, på torget, höll en stor loppis till. Här tog vi gärna en runda. Alltid kul att se vad som finns.

Köpte vars en läsk i denna vagn först. Det stekte från solen.

Fontänen var igång och en hund hade precis svalkat sig i den.

Här pågick loppishandel och vi slösade lite penningar också.

Vi gick sedan gågatan neråt andra torget.

Här skulle vi sedan gå neråt stationen.

En vacker liten gata......

Sista etappen innan vi åter kom till bilen.

Sedan begav vi oss till Sveriges sydligaste udde...Smygehuk. Här fikade vi lite och såg oss sedan runt. Att köpa sill i butiken i dag var inte att tänka på. Kön var enorm, och sillen hade väl surnat innan vi kommit fram.

Här är både fiskboden, glasskiosken och fiket.

Denna skylt visar både rikting och avstånd till olika städer i världen.

Utsiktsplatsen var svalkande i dag när det var så varmt.

Barnen samlade stenar från stranden.

Här ser man hur krökt horizonten är.....

På loppiset fann jag lite som gav nostalgi känsla....kanske inte dessa Plant-stift men kul ändå.......

Men dessa Ica påsar i papper minns man ju. Så jag köpte en drös just bara för nostalgin.

Min sambo gillade dessa kryddburkar, så hon köpte dom.

För längesedan besökte vi Simrishamn och köpte en ljusglob som jag bloggade om. Vi fick åka hela vägen och byta den m.m. Nu är den upphängd och så här blev det. Emma fick den i sitt eget "titta ut fönster".

Här ser ni helheten.....men jag skall plåta den när den är tänd.

18 kommentarer:

  1. Usch det var tur jag inte var med er idag, jag klarar inte att se djur lida.
    Men ni fick ändå en härlig dag hoppas jag.
    Idag är det så himla varmt igen, nu måste det komma lite regn snart.
    Vi hörs och ses

    SvaraRadera
  2. Monkan

    Ja många kanske tycker...äh det är bara en katt...men inte för oss. Emma, vår hund, är ju som en i familjen med personlighet, känslor, humör, lekfullhet, värdig ett bra liv m.m. Allt detta blev kissekatten fråntagen i dag, inte konstigt man blir ledsen och arg.

    Jadå, vi fick en skön dg ändå, men glädjen var inte på topp. Mmm....jag är trött på värmen jag ockå.

    SvaraRadera
  3. Visst är det sorgligt med påkörda djur, men jag tror att det inte är alltid man märker att ett dur springer in i en bil, t ex om en kattung springer in i ett långtradarsläp. Det är inte alltid nonchalans bakom djur som ligger kvar påkörda.

    SvaraRadera
  4. Cici

    Ok om man kör en lastbil eller långtradare....då kan jag gå med på att inget hörs när ett djur träffar bilen, men en vanlig personbil smäller även en kattunge rejält i plåten. har själv kört på en kaninunge en gång och det smällde bra......förresten här nere vid dammarna vid havet finns många gäss och inte alltför sällan ser man förare till och med siktar med bilen för att träffa en gås.....

    Kanske inte var noncharlans att köra på katten i dag, men ingen stannade....det unde man gjort för den hade precis blivit påkörd och det var endast få bilar framför oss.

    Sen håller jag med dig om att det inte alltid går att göra något eller att man inte märker.....

    SvaraRadera
  5. Å, så trist med kissekatten! Jag kan bara hoppas att den som körde på katten faktiskt inte märkte något och att det var det som var orsaken till att denna någon inte stannade och såg efter hur det gick.

    Roligare att se vad ni fyndade, du och A :o) Kryddburkarna är jätteläckra, fast vad du tänkt använda ICA-påsarna till skulle jag bra gärna vilja veta ;o) Planerar du kanske julgodistillverkning och att använda dem som emballage..? Eller är de tänkta som första hjälp-påsar om någon börjar hyperventilera? Du satte verkligen igång min fantasi med detta ditt köp!

    En sån där svartmålad stolpe med avståndsangivelser till alla möjliga världsstäder har vi i Mariehamn också! Den står på torget, mitt i stan. Vilken lustig parallell :o)

    SvaraRadera
  6. Stjärnkraft

    Jo ja vi får väl hoppas att föraren är helt ovetande om att han kört på kissekatten och att han skulle ha hjälpt den OM han vetat......då slipper han det där badet i kitteln.

    Men som jag skrev till Cici att man ofta ofta ser förare som medvetet siktar djuret med bilen, och medvetet försöker köra på det, då undrar man om folk egentligen hjälper påkörda djur. Gässen här i Malmö jagas ofta av bilförare, det har jag sett då jag ofta är ute och går.

    Ja shoppingen va kul A:s kryddburkar är fina och originella....men finns det en krydda som heter 4 kryddor? Det står så på en av burkarna.

    Ica påsarna köpte jag mest för nostalgins skull men jag fick ihop hela 13 stycken och det är av de mindre sorten.....storlek som en lösgodispåse. Vill du ha ett par kan jag skicka några....

    SvaraRadera
  7. Va? Menar du att det finns bilförare som medvetet försöker köra ihjäl gässen??? Folk är tammefan inte kloka numera ... *skakar bekymrad på huvudet*

    Burkarna:
    Förr fanns det faktiskt en kryddblandning som hette precis så, 4 kryddor. Den har inte varit en del av mitt kryddsortiment, så vilka de olika komponenterna var har jag ingen aning om. Rätt vad det är finns den fortfarande att köpa!

    Påsarna:
    Tack för erbjudandet, J, men jag tycker du ska spara några som kuriosa och så använder du resten till något kul! Det är ju inte så långt till jul (he-he!), så fyll dem t.ex. med hemlagade godsaker eller något annat och använd dem som julklappsomslag. Det kan ju bli hur najs som helst med lite färgglada band till. Rena retrokicken! :oD

    SvaraRadera
  8. Det har jag aldrig någonsin sett eller varit med om, att folk medvetet kör på ett levande djur! Är det ett skånskt fenomen?

    SvaraRadera
  9. Stjärnkraft

    Ja det är faktiskt sant att det händer då och då att bilförare siktar in gäss med bilen. Nere vid dammarna mot havet går gässen och betar gräs och ofta söker de sig över vägen för att komma till exempel till parken.
    Det har hänt till och med att jag fått markera att jag ser vad dom håller på med, för att få dom att sluta.

    Tack för informationen och 4 kryddorna...skall leta upp dessa. Jag har en person som jag skall fråga, hon brukar veta...du vet nog vem det är....ha ha.

    Ja jag skall se vad jag skall göra med påsarna men ditt förlsag är kul. Gillar att pilla och pyssla till jul, vem man nu fått det av.

    SvaraRadera
  10. Cici

    Skånskt fenomen vet jag inte men när en stad växer och blir stor, så minskar också respekt och värde hos vissa människor. Malmö har ju vuxit från nästan en öde stad till ett Metropol på kort tid och snabbt har vi människors beteende som vi inte haft förr. Att jaga gäss med bil var inte tänkbart då jag var mindre.

    Jag och A har fått agera hjälp åt djur ett antal gånger. En gång låg ett levande men skadat rådjur och skrek i vägrenen på motorvägen till Höör, ingen hade stannat. Jag ringde 112 och bad en skyddsjägare komma. Nästa gång var det just en skadad gås nere vid dammarna, som var helt demolerad. Ringde 112 igen och bad om skyddsjägare. Så i går med katten. Plus att jag ett par gånger kommit precis då någon försökt pricka en gås, men då dom i sista stund upptäckt mig...jag är ute mycket och går så därför vet jag det sker och ofta.

    SvaraRadera
  11. Ja fy vad hemskt.. vanligt är att man lämnar en låda med kattungar på motorvägen! hemska människor .. den sista idioten är inte född!

    SvaraRadera
  12. Tyvärr har inte alla människor respekt för djuren. Det var någon som satt ut en låda i en park med tre rätt nyföddda kattungar.
    Jag har kört på två rådjur, en kastades ut i diket och var illa tilltygad, den andre sprang iväg och lämnade blodspår efter sig. Jag hade ingen mobil med mig, en av ortsbefolkningen kom med sin traktor och han kontaktade markägaren som sade att han skulle komma och ta hund med sig och spåra det skadade rådjuret och avliva det andra. Jag hade tid att passa och åkte vidare - tyvärr ovetande om hur det gick och lite skärrad. En lykta blev krossad och kofångaren demolerad. När jag kom hem och berättade att jag kört på två rådjur så sa min ex_man - hur gick det med bilen medan min 10-riga son ivrigt frågade - hur gick det med rådjuren. Visst är empatin olika när det gäller djur. Jaga fåglar med bil - borde polisanmälas, vi har en djurskyddslag.
    Ystad - ännu en vit fläck för mig. Nu vet jag lite om hur det ser ut.
    Idag svettas vi inte, endast 18 grader - huu!
    Kram Viola

    SvaraRadera
  13. Susanne

    Ja konstigt att just katter ses som en slit och släng vara. Djur kan behandlas illa men just katter....konstigt.

    SvaraRadera
  14. Polargrevinnan

    Ja en billampa kan man byta ut och likaså en kofångare.....men ett liv finns det bara ett av, oavsett vems det är.

    Ystad är fint och jag har varit där ofta....faktiskt varit statist ofta i Wallanderfilmerna.....tidigare av mina inlägg kan du läsa och se.

    Ystad har charm för där är så välberavade gamla byggnader. Ett tips gå inte enbart på gågatan, utan traska in i en liten sidorgata eller gränd, det är då det riktigt vackra kommer.

    SvaraRadera
  15. Kryddan fyra kryddor finns fortfarande, Vi har den bland annat i malet kött, danskarna använder den mer än vad vi gör.
    Den finns i min kryddlåda

    SvaraRadera
  16. Monkan

    Tack för tipset, visste jag skulle få ett svar om sådant här av dig...ha ha...

    Stjärnkraft läser du detta så hade jag rätt.....här fann jag svaret ju.

    SvaraRadera
  17. Hahaha! Jodå, nog visste jag mycket väl att Monkan skulle veta besked. Så pass har jag blivit bekant med henne vid det här laget ;o)

    Kör på påspyssel till jul du! Det blir säkert uppskattade gåvor. Varför t.ex. inte fixa små julgåvor åt dina arbetskamrater? Bara som en idé alltså :o)

    SvaraRadera
  18. Stjärnkraft

    Ja Monkan är som en uppslagsbok med det mesta....helt otrolig ju.

    Ja jag skall se hur jag klurar ut det med mina Ica påsar.....var på Panduro hobby i dag och fick idéer.

    SvaraRadera