tisdag

Besöket på Borås djurpark 2009

Jag vill visa lite bilder från Borås djurpark när vi va där 2009. En fin djurpark som är värd att besökas av både vuxna och barn.

Det första vi kom till var elefanterna. Han här höll väl på att öva på snabel a (@)???? ha ha.....

En av elefanterna sträckte sig efter spilld mat. Det var full fart på djuren denna dag i och med det var lagom varmt.

Strutsar, giraffer och antiloper delade på hagarna.

En bit bort satt denna ståtliga Leopard och vaktade.

Jag och min sambo A hörde fniss från unga tjejer vid noshörnings inhägnaden. Vi förstod varför då vi kom dit....aja baja!!!

Vidare in i parken såg vi denna lilla söta apa sitta och troligen käka något.

Denna Orangutang lekte med en säck.....knäpp men söt....

Sälarna fick mat av skötaren. Dom var så duktiga med sina konster.

Här samlas dom vid fisken.

Mamma björn med sina små ungar sov gott i björngropen...men en bit ifrån vaktade pappan.

Jo, även om han sov ibland så hade han ett vakande öga. Stor stor stor var han.

Älgen låg och tuggade gräs och hade mysigt i skuggan.

Pingvinerna får avsluta detta inlägg.....annars har jag ju avslöjat alla djuren i parken. Det fanns många mer djur och mycket upplevelser......åk dit själv får ni se.

10 kommentarer:

  1. Just Borås djurpark har jag aldrig varit till, men Skansen är jag uppväxt med och Kolmården besökte vi när grabbarna var små. Vår närmaste djurpark ligger i Lycksele, men där har dom inga exotiska djur.
    Lite synd är det om djuren som lever så begränsat, men dom blir ju väl omhändertagna vad jag förstår och dom flesta är väl födda i fångenskap.

    SvaraRadera
  2. Drabbas av ett hårt slag av nostalgi. Inte för att jag varit till just Borås djurpark, men jag kommer att tänka på den gång jag tog lilla A (då ganska liten) till Kolmården. Det hon tyckte var häftigast var utan tvekan besöket i delfinariet, och vi hade turen att få se den numera avsomnade Flipp in action. Samma delfin jag själv sett som barn! Sommaren därpå var han borta. Terrariet hann vi däremot inte med, och det tyckte jag var synd. Och så gjorde det ont i själen att se isbjörnarna i sitt "betonghelvete" och hur de hade det tungt att vara i smällhettan.

    SvaraRadera
  3. Cici

    Ja vi har ju Skånes djurpark nära, men här finns endast inhemska djur. Håller med att djurparker skulle egentligen inte finnas, men nu när djuren trängs ut av människan så är kanske detta ett hyfsat alternativ för djuren.
    Jag älskar apor...så därför gillar jag mest aphägnen.

    SvaraRadera
  4. Stjärnkraft

    Ja jag tror jag har hört om Flipp. Han var väl en rätt duktig delfin???
    Ja isbjörnarna har ju ett helsike även nu bland nordpolsisen.....då allt smälter och de drunknar.....man ser paniken i deras ögon.

    SvaraRadera
  5. Ett snabel-a krävs nog lite övning att få till :-)

    SvaraRadera
  6. Monkan

    Nej snabel a är svårt för elefanten.....annat är det för spindeln som alltid är ute på nätet...ha ha

    SvaraRadera
  7. Jodu, Flip (ett p ska det vara!) var så berömd man kan bli som delfin i Sverige. Han blev hela fyrtio år gammal och mer eller mindre "alla" har sett honom.

    2003 måste han avlivas efter en njursjukdom. Det var väldigt sorgligt, men han hade trots allt levt ett långt, förhoppningsvis bra liv och blivit pappa till en hel radda nya Kolmårdendelfiner.

    SvaraRadera
  8. Haha, den där orangutangen var där när vi var där för några år sen också, den är härligt knäpp!

    SvaraRadera
  9. Stjärnkraft

    Ja jag tror faktiskt jag sett honom också då jag var liten.

    SvaraRadera
  10. Bajsugglan

    Ja orangutanger har en skön stil......älskar dessa apor...

    SvaraRadera