tisdag

En resa i tiden bland skräck, sjöfart, krig och nostalgi.

Malmöhus slott som förr var ett fängelse men som i dag är museum, dit ville jag.

Inne på borggården var det hett i värmen.

Så jag började med en liten fika efter prommenaden hit.


Med en gång jag kom in i slottet gick jag ner i kanontornen, här är alltid kul att vara och har man barn är det en väldig upplevelse.

De små små fönstergluggarna.


Oj, kusligt orörd miljö. Lite spök aktigt.

Jag fortsatte till salarna där utställningarna berättar om Malmös och Skånes historia. Här ovan en ingång till ett boningshus på vikingatiden.


Redskap och skor m.m. som hittats vid utgrävningar.

Stortorget i Malmö för bara ett par hundra år sedan.

Denna mäktiga silverskatt tillhörde Malmö stad.

Sedan kom jag upp i Riddarsalen. Pampigt.

Väldiga kontraster i museét. Men det är det som är det intressanta.

Så traskar vi ner till fängelsehålorna och fångarnas historia.

Bödelns (skarprättarens) hätta....ja bödel fanns faktiskt här i Sverige.

Ett tidigt straffredskap.

Med samma biljet kan du bara gå tvärs över gatan och besöka tekniska museét.

En gammal båtpropeller har blivit ett monument utanför.

Mopeder.....äldre både 70 och 80 tal.

En Heinkel Trojan trehjuling.

Ångloket var fint. Man fick gå in och kolla i det.

Så här såg det ut.

M/S Öresund hade bevarats här. En del av båten i alla fall.

Ett tryck om sundsturen satt vid ingången.

Godishytten var bevarad i fint skick. Här fanns fullt med godis, men endast att titta på....

Så här såg den ut en gång i tiden. Detta är ju originalsakerna.

Här satt man och åt det man hade med sig eller köpt ombord.

Jag gillar inte trånga utrymmen men jag gick in i u-båten ändå. Här är torpedmynningarna och torpederna.

Bakom mig sängar och passagen till bakre delen av u-båten.

Tog en paus i den gamla soffan i u-båten.

Hamnen då vi hade stadsmur visades också upp....

Hamnarbetare i full gång med att lasta på tågvagnen.

Denna ångbåt finns delvis bevarad. Minns ej namnet.
Sittplatserna i den.

Jag gick sedan upp i en retroavdelning.....här fanns allt allt.

En gammal rullstol till exempel...

Det mest intressanta är Robot jazz band. Dockor spelar själv och rör läppar, ögon, fötter och kroppsdelar.....de är från 1920 tal. Varje lördag klockan 13.00 kan man se och höra dessa spela.

6 kommentarer:

  1. Det var längesedan jag var runt och tittade i vårt museé, det skall jag en dag när det regnar ute. Var det Dahlmans skarprättarhuva?
    Fina bilder på interiörerna.

    SvaraRadera
  2. Jag minns turerna över sundet. Stressen att hinna handla. Och sen när flygbåtarna kom var det stress om handla där, sittande i stolen.
    Standard var en citronvand och Toblerone. Eller Ragusa.

    Egentligen synd att det blev borta pga bron, även om jag förstår att det är viktigt att knytas ihop mot kontinenten.

    SvaraRadera
  3. Monkan

    Om det var Dahlmans huva minns jag inte. Läste så mycket information i dag så det grötade sig i skallen.
    Men museét har gjort en massa fina utställningar i dag, så det rä riktigt kul att gå där. 40:- inträde och tillgång bådet till vanliga och tekniska museét.....

    SvaraRadera
  4. Osloskånskan

    Ja men turerna med båt över sundet, allra helst Draörfärgan som tog 50 minuter, var charmigt.....att få stå i kö och köpa sin Citronvand och bulle och sen godis i butiken. Ut på däck och kolla när man lämnar och ankommer hamnarna....

    SvaraRadera
  5. Tack för museiguidningarna!

    SvaraRadera
  6. Cici

    Ja det var ett tag sedan man var där. Intressanta saker faktiskt.

    SvaraRadera