måndag

En tur till Kalmar & Öland

På vägen till Kalmar stannade vi vid Sölvesborg för att rasta Emma. Vi passade även på att fika. Emma hade egna mackor med ost och köttbullar, som slank ner i ett nafs. Sen började hon tigga av vårt......

Enkel men god fika innan vi far vidare mot vårt mål. Vi skall bo hos en kompis i Kalmar som också hon har en Cane Corso hund och som är bror till vår.

Här sitter Emma och väntar på att glufsa i sig mer mat.....ja hon åt sina egna mackor snabbt så då får hon vänta på husse och matte.


Det var en fin rastplats och mycket väl städad.

Uppe i Kalmar hann vi inte mer än packa upp förrän min kindtand värkte. Så pass mycket att jag inte stod ut. Så vi ringde 112 vilket man skall göra i dag vid akutbesök till tandläkaren.

Jag fick en tid direkt.

Nu gäller det ha tungan rätt i mun så man inte hamnar på mammografin...haha...hur skulle det se ut? Det blidde ett större ingrepp och en provisorisk lagning, för tanden är förberedd för rotfyllning....men värken försvann med en gång.
Efter tandläkarebesöket for vi iväg till Öland och något som heter Böda.....

En underbart fin strand. Hundarna trivdes och de både badade och grävde stora hål. Ja Emma grävde vid vår filt så allt rämmnade.

Här sitter man, blek som en sill, och solar med två hundar (Emma och hennes bror Milo) och kompisarna.

Matta och slöa efter allt badande så åkte vi hemmåt, men ville in om och kolla på Ölands raukar.

Havet var så vackert och Blå Jungrun låg så mystiskt där i horisonten. En ö som bland annat Ivar Lo Johansson skrivit om.

En vindsurfare sökte vind för att kunna få fart.

Det fanns en hel del raukar och Ölandsstenar...sådana mina föräldrar har i trädgården som gångplattor.

Dagen efter åkte vi till Saltor, Pataholm. Ett ställe som var inhägnat för att boskapen skulle kunna vara där men som också bestod av stränder, skärgårdar och träd. Inte ett hus och inte en brygga......bara ren och skär natur. Värmen var olidlig och solen stack på huden.

Vi hade träffat en dam med en Cane Corso (Jay Jay), men hon hade två till hemma. Egentligen skulle vi bli fler men det kom inte mer än så här.

Naturen här var fin men det var FÖR varmt.

Havet var lugnt men här var svårbadat både för hundarna och oss.

Alla dessa stenar.

Så vi gick tillbaka till bilarna och åkte hem till damen vi hade träffat.

Här kunde hundarna springa lösa och kolla på hästarna m.m.

Det blev grillad korv i massor.....sedan vid 18.00 tiden körde jag, A och Emma hem till Malmö igen......vid Hörbytrakten åkte vi rakt in i ett otroligt oväder med åska, regn och gråa, ja nästan svarta moln.

14 kommentarer:

  1. Jag var bergis på att jag kommenterat, men jag försöker en gång till.

    Ni verkar ha haft en härlig minisemester.

    Jag skrev nog fel adress till Malin, det ska vara www.cannolisblogg.se

    SvaraRadera
  2. Cici

    har kollat nu och hon som äger maggie är vår hund Emmas uppfödare......vilken tillfällighet...he he

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en tur till Öland, det är mitt paradis på jorden. Byerum, där ni var med raukarna, nära där har jag tillbringat varje sommar i min barndom.
    Vår Maggie kommer ifrån ett par som aldrig har haft valpar innan så er Emma kommer kanske ifrån Sejpejos eller Blue Ayla? Därifrån kommer Maggies föräldrar, mamma ifrån Sejpejos och pappa från Blue Aylas. Innan så har vi haft c.c ifrån Hägnatorpet och Infuturos, men Maggie är bara bäst, hon är underbar.
    (www.cannolisblogg.se )

    SvaraRadera
  4. Malin

    Ja Öland är verkligen fint, och vilka stränder! Emma kommer från Blue Ayla. Maggies pappa Ravi och Emma är halvsyskon (samma mamma).

    SvaraRadera
  5. Bajsugglan

    Ja fikan var faktiskt god!!!

    SvaraRadera
  6. Så kul att hitta en blogg som tillhör en karl!! Ja, då menar jag en sån här hemtrevlig blogg som handlar om vardagslivet. Och sen blir det ju inte sämre av att du har hund!! Och Öland är ju toppen. Brukar du åka till Jordhamn? Mitt favoritställe på Öland. OK, jättekoj att ha hittat din blogg!
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Hulda

    Hej och välkommen till min blogg. Det är alltid kul att få inlägg från nya läsare. Ja jag skriver ju i min blogg om det jag gör, är med om och om livet i sig.....
    MM...hund har jag och älskar den. En härlig ras Caen Corso.

    Jordhamn har jag ej varit i....vi har precis börjat åka till Öland och kommer säkert dit ofta......så nästa gång får jag la besöka Jordhamn.

    SvaraRadera
  8. Hej där
    oj! vilken rundvandring jag fick följa med på,va trevligt. Öland är underbart och dit vill man gärna igen.
    Du det där med blekt sill..hehehe, det har jag aldrig hört förut, bara inlagd.
    Ha det gott
    Bibban

    SvaraRadera
  9. Bibban

    Ja man får lite rundvandringar ibland i min blogg. Jag och A är ju ute och rör på oss en hel del och då har jag alltid med antingen mobil eller kameran och tar bilder.

    Blekt sill? hade jag inte heller hört tills jag bara skrev det...he he...

    Tack för din kommentar och välkommen.

    SvaraRadera
  10. Oj, vad jag blir sugen på en Ölandsresa. Det var tänkt så, men herrn strålbehandling har ändrat hela sommaren. Böda strand kan slå vilken medelhavstrand som helst.
    Vad trevligt det verkar att träffa hundsläktingar.
    Några dagars minisemester är trevligt vilket ni verkar ha haft. Var ställer ni kossan nästa gång - jag kollar.
    Trevlig sommar.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  11. Polargrevinnan

    Ja Böda strand var enormt fint. Vit härlig sand och fint att bada. Fick veta också att på den stranden finns många "myrlejon", små skallbaggar som gräver hålor och fångar myror....

    Ja vovven blidde glad som fick träffat bland annat sin bror. Det är rätt häftigt när dessa stora hundar träffas i grupper, det känns som om man är ett byte..ha ha ha.

    Nästa resa är planerad till Höga kusten, men det kommer som inlägg längre fram, det blir inte förrän i Augusti i så fall.

    SvaraRadera
  12. Hej kul att du kikade in hos mig välkommen! Öland ja vackert :)

    SvaraRadera
  13. Susanne

    Ja välkommen hit med.....ja Öland är fint

    SvaraRadera