lördag

En långtur genom staden

Emma behövde en lång tur i dag, trots den kvava värmen. Så vi traskar iväg bland husen i området mot Pildammsparken som första delmål.

Vi börjar närma oss parken nu. Hyreshus efter hyreshus måste passeras först.

Väl inne i parken möter vi på rastplatsen direkt. I dag fanns inga hundar i den och eftersom Emma aldrig varit i den så besiktigade och invigde hon den.

Precis bredvid finns toaletterna. Allt är så välordnat i denna park.

Den här enorma gräsytan är stor och rund...tallriken kallas den. Med höga träd runt om och fyra sådana här passager som ni ser på bilden.

Stadion ligger en bit till höger i bild och därifrån kom dessa cyklister. Det var SM dagarna i Malmö nu. Cyklister i massor.

Där försvann dom.

Stora dammens fontäner var igång i dag.

Det var gäss i massor. Överallt i stora klungor.

Margareta paviljongens blomstergata...alltid lika fin.

I andra delen av parken också här klungor av gäss, som skingrade sig när jag kom med Emma.

På denna sidan av parken finns dessa romantiska små broarna.

Väl ute från parken mot staden till så stöter vi med en gång på gamla IP (idrottsplatsen). Malmö operas baksida alldeles intill på vänster sida.

En del av läktaren på gamla IP.

När vi gått ännu en bit har vi kommit till Triangeln och baksidan av Hotel Hilton. Så här ser husen och miljön ut runt omkring.

Hilton hotell sträcker sig upp bakom trädkronan.

Här ser man hotellet lite bättre. Sheraton hette det som nybyggt.

På Triangelns torg stod denna enorma fontän. Emma ville dricka upp allt vattnet i den. Men ajabaja......inte nyttigt vatten.

Jag ville miljöträna henne så jag gick gågatan ner. I dag var det massor av folk och turister ute på shopping m.m.

Vid Victoria teatern blev det lite mer glest. Emma var så duktig.

På Gustav Adolf torg var det aktiviteter för barn. Barnens SM i Malmö.

Vi gick in i Malmös näst största park. Kungsparken!!!

Här stöter vi på en gammal spårvagn "Ringlinjen".

En passagerare??? Ja vi är lite dåliga på att glädjas och uppskatta gamla saker här i Malmö...detta är ju en museelinje.
Men vad vacker spårvagnen faktiskt är.

4 kommentarer:

  1. Det var en rejäl tur ni gick. Det var skönt väder för promenad idag.
    Spårvagnen är fin, synd bara att det är så få som bryr sig.

    SvaraRadera
  2. Men du milde, jag tror vi får ta och åka på sightseeingsemester till Malmö. Jag har ju varit där flera gånger men hade ingen aning om att det finns så mycket fint. Dom där höga häckarna gillade jag alldeles speciellt!
    Trevlig helg,
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Monkan

    Ja det var en lång prommenad men skön. Hade jag inte haft Emma med mig hade jag tagit en tur med spårvagnen.

    SvaraRadera
  4. Snäckskalsdalen

    Ja det finns faktiskt mycket att se i Malmö. Kan ibland bli lite irriterad på reseguider, som går att köpa i butiker, att dom endast belyser uteserveringar, museum och hotell till 95%. Inget fel med dessa ställen, men det finns mer än så att se.

    Malmö är också känt i folkmun
    som "Cementstaden" utan träd och grönska. Det är så att i vissa stadsdelar är cemtenten ledande, och i dessa områden bor det procentuellt fler människor än i andra områden. Därför blir ryktet utåt i landet också som det blivit.

    Det typiska för Malmö är att om man är född i en stadsdel så håller man sig oftast där hela livet. I den delen jag bor kan jag lova att endast 70% av malmöborna aldrig varit eller känner till. Staden är ju inte så stor ändå, men trots det så blir det så här. Själv har jag gått och cyklat runt i Malmö sedan jag var liten, så man har fått känna av sin stad. Det är viktigt för var och en att känna av stället där man bor, rädd vore jag annars, för bo i en stad man inte vet nått om vore ju högst skrämmande. Som att bo med en person man ej känner.

    Vi har ju massor av stora parker och kanalen som slingrar sig genom staden. Vi har också hus från 1300 talet och begravningsplats mitt i centrum, som klingar Malmö historia m. m.

    För varje nytt område sätt massa träd och grönska.

    Skall ni besöka Malmö kan jag plocka fram "godbitarna" som folk eller turister ofta missar eller glömmer.

    SvaraRadera