fredag

Avkoppling med fiske

Tadam...tiddelidey...tam tam....här satt jag i lugn och ro och fiskade skrubba i lagunen. Solen sken och havet brusade och jag angnade strömming på krokarna för att fånga min fisk.

Spöet ryckte då och då, de är kluriga att fånga. Tacklet hoppades jag var rätt gjort och krokarna i lagom storlek. Satt och njöt utsikt och väder....mmm...livslycka.

Dunk dunk dunk....hördes det i fjärran. Den gamla bogserbåten Pelle, tjänar i dag som fisketurs båt. Den var ankommande till hamnen vid Skanskas fabrik.

Sakta och mjukt åkte den genom passagen och förbi mig. Folket ombord såg nöjda ut och hade säkert haft god fiskelycka. Själv fick jag inga skrubbor i dag, men jag testar igen en annan gång.

6 kommentarer:

  1. Så synd att det inte nappade, skrubba som är så gott.

    SvaraRadera
  2. Skrubba, visst är det en plattfisk? Jag tror aldrig att jag smakat den, men andra plattfiskar är ju delikatesser så då är nog skrubba det också.

    Ibland undrar jag om man sitter så där med ett metspö bara för att ha anledning till att sitta och bara njuta av omgivningarna.

    SvaraRadera
  3. Monkan

    japp, skrubba är supergott.....men nästa gång blir lyckan kanske bättre.

    SvaraRadera
  4. Cici

    Visst är skrubban (Platichthys flesus) en plattfisk, och väldigt god sådan.

    Du har rätt med det där met meta. Till 40% är det för fisken och till 50% för att bara njuta och trivas med livet.....resterande 10% är för att det hade varit kul att få fisk till middag som man själv hade rensat och fångat...he he.

    Det tycker jag....fiskar man skall man rensa och äta själv.

    SvaraRadera
  5. Det där såg najs ut! Nu blev jag sugen på mete igen jag också. Men idag har vi äntligen fått det efterlängtade regnet, så jag skjuter nog på fiskafänget till en uppehållsdag :o)

    Håller f.ö. fullständigt med dig om att man själv ska rensa och äta den fisk man fångar! "Sporten" som kallas catch & release borde i mitt tycke vara totalförbjuden.

    SvaraRadera
  6. Stjränkraft

    Ja jag blev sugen på fiska själv häromdagen, så därför jag cyklade ner och fiskade. Förr var mitt största intresse att fiska och på landet blev det ofta aborre & gädda. En del torsk hemma ifrån just båten Pelle och vår egen båt.

    Ja catch & release borde inte tillåtas.....

    SvaraRadera