söndag

Malmö, ödetomter, ruiner, byggprojekt, marknader och metropol

Stannade och gick av bussen från Vellinge på Södervärn. Har jobbat natt och fick faktiskt lust att ta en annan väg hem i dag. Här gamla auktionskammarens tomt som i dag blivit bostäder och bank.

Gick sedan neråt centrum från Möllevången, det ligger nära inpå Södervärn.

Efter ungefär tio minuters vandring kom jag till gamla Domus huset i dag DC. Detta är sammanknutet med hotel Hilton, som jag skrev om i förra inlägget.

En massa olika stilar på denna entré till butikshallarna.

Denna gata leder ut mot DC och Hilton hotel. Husen ligger alldeles bredvid och snett över vägen.

En tuff vy mot Hilton hotell från Triangelns torg.

Vänder jag mig 180 grader så har jag gågatans början. Jag följer den neråt gamla city. Ner mot stortorget och Gustav Adolf torg.

Precis här i början av gågatan ligger denna lilla tobaks butik.

Några hundra meter till så kommer vi till Victoria teatern.

Jag vänder av innan jag kommer till Gustav Adolfs torg. Närmar mig nu i stället Davidhallstorg och det gamla polishuset. På vägen träffade jag på denna butik "science fiction bokhandeln"....

Mittöver en butik som jag inte förstod vad den hette för det fanns en massa skyltar överallt. Men här ser man lite av det som de sålde.

En massa kul saker.

På torgets kortsida ligger gamla polishuset.

Automodelli ligger också här. En affär som säljer samlar leksaksbilar.

Dyra men fina bilar.

Här i krokarna finner vi också Malmö S:t Petri läroverk.

Jag genar Malmö Borgarsskolas gård. Dessa två skolor ligger tätt.

Såhär skall en TAXI se ut....tuff. Då ser man genast att det är en TAXI.

Innan jag kom hem ville jag fota dessa mysiga hus.

Jag hade hört att det skulle vara loppis på Drottningtorget i dag, så efter att varit hemma en timme tog jag bussen till stationen.

På vägen till Drottningtorget fanns en uppsjö gamla hus, här några av dom.

Torget var smockfullt och här fanns allt från synålar till Mopeder, tyvärr inga flygande mattor...he he.

Mopeden såg kul ut, men var ej till salu.

Her visas en matta....men ingen flygande. De var sten döda och låg där bara.
Jag tog en sista flukt och köpte serietidningar till A och tre nallar till hunden Emma och en fikserulle, billig, till mig.

Gick sedan mot Värnhem. Såg rundtursbåten rundan......

Eftersom Malmö har rykte utåt som en betongstad skall jag förklara varför. Vissa stadsdelar har mycket få grönska...det kommer ni få se nu och här bor som sagt mest antal invånare procentuellt.

Detta huset helt i olik stil än det som jag visat innan.

Men den här reklamlådan var faktiskt tufft målad.

In i en tvärgata....ingen grönska.

Hittade en kul retrobutik nära Värnhemstorget.

Westerblads hattar.

Herrhattar. Jo det är killar som köper hattar här.

Damhattar, likadant här....gott om kunder till dessa.

Inuti ett galleri......

Spetsigt hus....men ser ni träd ännu?

Mysiga hus och se...ett träd till höger.

Här kom faktiskt lite grönt.

Hotel och AG:s vid Värnhemstorget.

Nobelvägen...helt död i dag och nästan tomt på träd.

Obrukbara busshallar.

En slaktad bergssprängare.

Nu är vi vid industrigatan. Förut ett stråk frö prostituerade men som nu skall få shoppingcenter, företag, butiker och lägenheter. Området planeras bli ett metropol för stadsdelen.

Ödetomten här har varit så i över tjugo år. Ett tag fanns här utomhus paintball, men det försvann och sedan var här ett näste för uteliggare och hemlösa i husvagnar och tält.

Resterna av planket var trasigt och skräpet låg överallt.

Detta ödehus är klottrat med färg och mönster. Igenbommat för att ingen skall kunna komma in och bli skadad.

Gamla industribyggnader och verkstäder. Har sett ut såhär i många år. Någon svartklubb låg här också.

Gamla G A Wangels färgeri och tvätteri skall antagligen renorveras.

För på baksidan bygger man till.

Så går vi mot Sorgenfri, här växlar miljön om igen. Detta är Malmö S:t Pauli kyrkogård.

Här i Sorgenfri växlar stilarna mycket och ofta.

Ett originellt hus.

Mittöver ser det ut såhär.

Men korsar jag Nobelvägen igen så möter jag finare områden med grönska och fågelkvitter. Här är det verkligen lummigt.

Här är det full aktivitet på bollspelarna.

Bostäder med inhägnat område. Staket eller plank och häckar.

Här var det grönska men skyltar fanns överallt med texten "PRIVAT".

Detta är det sista huset som jag plåtade innan jag lämnade området.

Lyftet heter denna staty utav skulptör Fred Åberg.

FOLKETS PARK har vi kommit till nu.
Jo Malmö har karuseller men mest till barn. Vi går in.

Oj vilken märklig fontän. Den var fräck.

Baksidan av Amiralen. Dans och uppträden sker här.

En lång väg till pariserhjulet och karusellerna. I parken solar folk nästan toppless....vilket inte lämpar sig i en folkpark tycker jag.

Massor av föräldrar och barn har kul i värmen.

Minns själv när man var här som liten.

Pariserhjulet och chokladhjulet......ja allt var öppet.

Moriskans baksida. Detta ställe erhöll dans, musik och uppträden. Jag har sett Jörgen Mörnbäck här och dansat disco i skolåldern.

Följer dammen som leder mot lilla entrén.

Vänder mig och tar en sista bild från parken innan jag lämnar den.

Ja på vägen har vi verkligen sett kontraster. Här vid Möllan, eller Möllevångstorget, finns denna uteservering.
Något att vilja besöka? Nja...klotter och nerskräpning....

Varm och trött skall jag nu ta buss nr 1 hem.

4 kommentarer:

  1. Ja visst är det viktigt med grönska! Det hoppas jag man tänker på när man planerar nya bostadsområden.

    SvaraRadera
  2. Ja du, alla städer har nog en fram och en baksida. Men Malmös baksida är för hemsk. Det händer ju en hel del där också.

    SvaraRadera
  3. Petra

    Ja grönska är näring för livet och själen. Vi alla behöver det både ute i naturen och i maten ibland...

    Malmö är ju faktiskt grönt och fint....

    SvaraRadera
  4. Monkan

    Ja Malmös baksida är ju tyvärr den som låter mest i media. Därför vill jag i min blogg också belysa Malmös bra sidor. Att vi kallas nordens Chicago skall inte stan bli lidande för.

    SvaraRadera