söndag

Våren är här i våra parker....

Emma och jag traskade genom Rönneholmsparken på väg mot en av stans större parker. Här närmar vi oss stadsdelen Slottstaden. Förr kallad "käppastan" för det bodde så många äldre här...i dag kallad "nappastan" för alla barnfamiljer som bor här nu.

Dessa fina hyreshus, finns det gott om i detta området.

Vi har gått en bit och kommit in i Kungsparken. Här närmar vi oss en liten paviljong och en stor damm. Solen sken och värmen var uppe i 14-15 grader celcius. Solen stekte i nunan....

Pegasus....denna staty står i Kungsparken och det är Carl Milles som gjort den.

En av dammarna...en liten bro över. Här dumpades av misstag en bomb under 2:a världskriget. Om man känner undertill på räcket så finns ett hål från splittret.

Bron som går mellan Kungs och Slottparken. Vattnet är friskt blått och en kanotist har vågat ge sig ut tidigt på vårkanten.

Åt motsatt håll ligger det gamla slottet, Correktions fängelset. Här ligger också en liten bod som serverar kaffe och kakor m.m.

Cafeét var fullsatt i dag. Det är populärt fika ställe för både ung och gammal.

Emma kände kaklukten och såg sig om. Inte ville hon gå förbi ett sådant mums ställe.... :)

Här har vi rundat slottet och står nu mot centrum till. Möllan i bakgrunden tillhör slottet. Där fanns tills nyligen en liten kryddträdgård.

Bakom oss så har vi gamla Hovrätten. Här har dom satt hundratals gula tulpaner.....

Nya tingsrätten/hovrätten tvärs över kanalen mittemot det gamla som skymtar i kanten. Tuff byggnad i svart.

Gamla Hovrätten. I dag tom och lokalerna uthyres.

Vi kom till Tekniska museét. Mittemot slottet. Här finns massor kul för barn och vuxna......värt ett besök. Samma biljett gäller på slottet, som innehåller museum det med.


Museélinjen, spårvagnen, går härifrån. Men jag vet inte vad huset varit till förut, men tror det är en gammal magasinbyggnad.

Nej, nu var Emma och jag sugna på gott. Nere på Ribersborgsstranden pausade vi med vars en glass....Emma njöööööt.


......och njöt och njöt...men ok...lite nyfiken var hon också på vad som skedde runt henne. Men hon var den enda hunden som åt glass, Piggelin.


Mellan stranden och sundsdammarna gick förr ett tåg, men precis nu i år har kommunen tagit bort spåren. Men nu är det kul för hundar att lukta efter kaniner här.


Det här är sundsdammarna. Längre bort de pampiga husen längs Limhamnsvägen....dessa är mer pampiga än Bo01 tycker jag.....och vilken utsikt över havet som jag har ryggen mot på bilden.


Raddan av hus fortsätter ner mot centrum. En härlig rad med hus som jag ofta njuter av.


Jag sneddar villaområdena, med lyxvillor, på vägen hem. De ligger så härligt och lummigt.
Ännu ett mysigt hus men som sagt...ett lyxhus.

Hemma igen så började jag med att göra Makaronilåda...mums....

Så här såg den ut innan den besökte ugnen.....och jag kan tala om för er att den blev god. Sambon och jag krängde och krängde.

3 kommentarer:

  1. Det var ingen liten promenad, skönt för vovven, ja för er också.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  2. Jag ser att det är mycket vi inte hann se då vi var i Malmö för ett antal årsedan.
    Milles statyn är en välkänd profil.
    Jag undrar om du skulle ha något emot att byta hund med mig, jag har en lagotto, för din vovve vekar så lugn. Lagotton har hur mycket energi som helst. Matte blir alldeles matt ibland.

    SvaraRadera
  3. Hej Cici

    Emma kan vara rätt vild hon med, men mest ute...ha ha. Hon är 3 år och har en valphjärna ännu...men det är bara kul. din vove verkar väl mysig med....?? Ja pegasus statyn står ju i Stockholm också.

    SvaraRadera