tisdag

Motorvägen Malmö-Lund

Precis som så många andra vägar här i Sverige, ansågs sträckningen mellan Malmö och Lund ha alltför stora brister efter andra världskriget. År 1941 hade därför planer för en ny väg presenterats. På grund av kriget så verkställdes därför inte dessa.

Efter kriget återupptog man planerna, för 1952 räknades det ut att fler än 6000 bilar per dygn passerade Lundavägen, som då var Sveriges mest trafikerade landsväg. Den nya vägen skulle bli 22 meter bred och då dras utanför samhällena. Givetvis blev det starka reaktioner på vägbygget, många hade svårt att förstå behovet av en, med dåtidens mått, stor väg, men också på grund av att vägen hade stor påverkan på landskapet och odlingar.

AB Skånska Cementgjuteriet fick tillsammans med AB Armerad Betong, AB Vägförbättringar och Nya Asfalt Aktiebolaget uppdraget att bygga den nya och elva kilometer långa vägen 1952. På den tiden var det förstås Sveriges största vägbygge och krävde en arbetsstyrka på hela 400 män.
Vägen byggdes av betong, vilket medförde ett dunkande ljud vid skarvarna, som kan liknas med det ljud som uppstår när tåg kör på gammaldags räls. Den 8 september 1953 invigdes då denna Sveriges första autostrada. Den första person som provkörde var givetvis prins Bertil.

Autostradan var Sveriges första flerfiliga motorväg och den har genomgått kontinuerliga förbättringar för att klara den ständigt ökande belastningen. Betongplattorna har överbyggts med asfalt för att få ett jämnare underlag och den gräsbelagda mittremsan har ersatts av en betongbarriär. Idag heter vägen E22 och är Skånes mest trafikerade väg och en betydande pulsåder in till Malmö.


Min gammelmorfar, N H W var arbetsledare och vägmästare för tiden vid motorvägsbygget. Så lite stolt ville jag berätta denna historien som en liten återblick och som en liten hågkomst av ett liv som slocknade i slutet av 80-talet.



Källa: /www.lansstyrelsen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar