onsdag

Österlentur med bilen

I dag lämnade vi vovven Emma på dagis och tog en tur mot Österlen. Jag och min sambo behöver vara lite tillsammans utan vovve ibland. Här är vi på väg ut till motorvägen.

Vi hade kört en stund då vi närmade oss Brösarps backar.....fint det var här.

Muséejärnvägen i Brösarp. Här kan man åka Tåg som dras bland annat av ånglok. Detta var min önskan att få komma hit, men tyvärr hade inte säsongen börjat ännu.

Ett diesellok stod där så fräckt. Dessa gick i trafik då jag var grabb och cyklade med brorsan till bangården i Malmö och kollade när dom kopplade och kopplade loss vagnar.

Ett utav ångloken som är i bruk på denna banan. Här fanns all slags lok och vagnar, ett paradis för barn och skolklasser.

Min sambo tjuvkikar in i en av godsvagnarna. Hennes anor bakåt i tiden är ju stinsar (stins = stations inspektör) och bodde på en station här i Sverige.

En bild tagen från timmervagnen.
Härlig nostlagi. Godsvagnar som är sammankopplade. Jag lekte mycket med mitt Märklin som jag föhandsärvt av pappa, som han i sin tur lekte med som ung. Jag vet att då jag hade Märklin framme så var det just godsvagnar jag var svag för.

Stationen var så gott som orörd inuti, men det gick knappt plåta genom rutorna tyvärr. Men det såg ut som det gjorde förr på en station.

Kissnödig??? Skynda hit då....små kul toaletter!!!

Information häftade på toalettens yttervägg.

Nu bär det iväg till Kivik.
Kiviks musteri MÅSTE ju bara besökas. Här sprudlar blandningar av must, sylt och marmelader.
Så vi går väl in och tittar då?
Ett litet urval på vad som fanns. Att fota här var inte så populärt...men sök upp stället nästa gång ni är i Skåne.
Ner till Kiviks hamn begav vi oss sedan efter att ha köpt upp halva musteiet...he he. Här har vi precis parkerat nära hamnen och är på väg till byn.
En fiskebåt har ankrat upp i hamnen och bakom denna låg Sjöräddningens snabba motorbåt.

Små kul butiker låg här faktiskt. Denna sålde fiskesaker.

Men här hittade vi en intressant butik. En farlig blandning av blommor, smide och tyg.....mycket fint hantverk.

Väskor i olika färger och modeller t.ex.

Eller lite kul keramik? Här hade min mamma tömt plånboken....ha ha.

Fina dukar och tabletter.....mamma göm plånboken!!!
Det liksom torkar i strupen när man har soligt och går i butiker. Så det vore väl fint att äta lite? Varför inte en fiskrestaurant??? Det tyckte A...min sambo lät ok.

Min sambo A hade börjat kränga redan innan jag fick upp kameran...ha ha...hungrig en aning??
Det blidde en sillburgare och en Fanta....gud vad längesedan man drack en Fanta. GOTT

Här i Simrishamn parkerade vi också vid hamnen. Vi ville göra stan först innan vi intog hamnhyddorna. Så vi traskade iväg.

Precis vid hamnen låg en billighets butik. Allt i denna kostade 10:- och det märktes.......men kul att gå och ta en sväng här ändå.

Här fanns allt allt allt...men ändå inget för oss.
Däremot lite längre upp i byn låg Westerbergs...en liten mysig butik. Denna passade oss mer.
Härligt kakfat. Mamma igen....blunda och göm plånkan...!!!

I detta fönster hänge en ljusglob vi köpte till vårt sexkantiga fönster i köket. Den får ni se mer av i kommande inlägg.

Vi traskade vidare i Simrishamn. Sååå fint.

Vi dök på en gammal kyrka. Ja jag drog med A dit och ville in.

Ett fint altare. Men så tyst man skulle vara, det satt folk här inne som ville be lite och ha en lugn stund i sitt livliga liv.

Ett skepp hängde i kyrkans tak. Innan vi gick la jag hela 2 riksdaler i kollektbössan, men dessa skramlade så himla mycket att folket i kyrkan väcktes ur sina böner.....jag skyndade ut.
Vi gick genom gamla stan på väg tillbaka till hamnen.

Lade kameran på marken....bilden blev lite mer speciell då.
Det hördes ett surrande i gatan och musik som kom från en väldigt starkt musikanläggning. Hm, denna lilla mopedbil va det som surrade och också hade denna anläggning...ha ha ha.

Min sambo A kollade på mig med sina söta ögon, genast kunde jag gissa vad hon menade med blicken.....GLASS...så det blev vars en glas strut i från en av hyddorna.
Jag vet....det är bara småbarn som tar en mjukis med karamellströssel....+ jag...ha ha ha ha...men jag gillar ju det.
Trötta och lite sol härdade i nylet åkte vi hem mot Malmö igen. Vi hämtade Emma på dagis, som hade råkat sätta henne i buren där hundar sitter som löper. Så ensam har hon suttit där hela dagen.....gissa om det dåliga samvetet är stort.


Här är kapet från Kiviks musteri.

3 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag ni har haft, jag skulle gärna vara med och handla.

    SvaraRadera
  2. Jag tror du känner din mamma rätt bra, för jag misstänker starkt att kakfatet hade följt med ut från butiken ;o) Det är åtminstone så jag "känner" henne genom bloggen.

    (Erkänner villigt att det även för mig hade varit ett karaktärstest av guds nåde att lämna det kvar.)

    Vet du, det är inte utan att man blir väldigt sugen på att ta sig ner till sydsverige en tur, när man läser era respektive bloggar! Alla bilder ni visar andas sydeuropa; inte alls som här på Åland.

    SvaraRadera
  3. Hej och välkommen hit Stjärnkraft!

    Tack för fin kommentar. Ja jag vet hur mamma kan fungera när det gäller kakfat, smide, tyger, garn m.m. :)
    Sedan man var liten så har det alltid pysslats, sytts och bakats mycket.

    I Skåne är det snabbare varmt än i övriga Sverige, men hela Sverige är lika vackert. Vi glömmer ofta vårt eget land. Jag trivs här nere, vi har nära till storstaden och landet. Men du är så välkommen ner till Skåneland för här finns mycket fint.

    SvaraRadera