måndag

I köket och på stranden

Nu kommer väl alla "bakfantaster" överösa mig med ilska och anklaganden..ha ha...nej men ärligt så ville jag baka ett solrosbröd i dag och på färdig köpt mjölblandning, som jag har bakt förut. Faktiskt ett lyckat köp till den "icke händige".

Jästen sitter oftast klistrad på paketets topp.

Ner med mjölet och sedan jästen.
Blanda upp med angiven mängd ljummet vatten.

Jäsning och knådning och forma bröden till sist.

In i ugnen och vips....två goa bröd. A gillade dessa.....

När brödet var klart började jag direkt på maten. Ris med gurkmeja, eftersom vi inte hade curry hemma.

Kycklinglår kryddade med salt, svartpeppar, paprika kryddor och sedan penslade med soya. Ner i smörad form och in i en 250 gradig ugn. Detta gillades utav A också.

Vi behövde få lite frisk luft så vi körde ner till havet. Emma sprang lös och var nära på ramla i vattnet från bryggan.

Havet var livligt i dag. Ett stort lastfartyg på väg till Japan lämnar hamnen. Dessa fartyg kommer hit med Toyota bilar från Japan.

Det blåste men var ljuvligt ändå. Emma hade nog väldigt kul i dag på stranden.

Va?!?!? Maskrosor som håller på slå ut nu vid denna tiden??? OJ

Emma var busig och skällde på mig för att få leka mer och göra lite konster, så hon kunde få lite godis. Hon älskar att vara lös.

12 kommentarer:

  1. Grattis till ett lyckat bak! Jag brukar aldrig köpa såna där färdiga mjölblandningar själv, men har en del goda vänner som gör det och de säger som du, att det blir ett riktigt gott bröd.

    Här hos oss blev det fisksoppa idag, på egenuppdragna abborrar och en bit lax plus potatis, purjolök, morötter, palsternacka, frikostigt med färsk libsticka, saften från en kvarts citron och diverse kryddor (några droppar tabasco, en snutt curry, lite torkade korianderfrön och en nypa torkad timjan). Trots att jag körde helt på gehör utan recept blev det en alldeles utmärkt soppa :oD

    Du är inte ensam om att ha hittat maskrosor i blom. Jag snubblade på några stycken i eftermiddags när jag klippte gräset. Än så länge har det inte varit kallt alls, så det är kanske inte så konstigt att de ger sig på ett nytt försök ;o)

    SvaraRadera
  2. Hej där.
    Såg erat nya kök.... Wow säger jag bara. Skulle gärna tagit erat gamla oxå faktiskt.
    Visst kan man baka gott bröd av mjölblandningarna som finns. Jag köper inte sådana, däremot har jag fallit för de nya jästerna som man kan baka surdegsbröd på, buller med. Lite dyrare jäst då, men vilket gott bröd det blir.

    Härliga bilder på din vardag. Kul med filminspelningar. Hoppas man får se de där filmerna även här. Bron verkar skum. jag är lite höjdrädd så jag går inte gärna över broar.

    Idag skiner solen.
    Det är 23 grader i solen mot väggen.
    Men ute i skuggan inte mera än 4 plus. Maken fick skrapa is på framrutan innan han kunde ge sig iväg till jobbet i morse. Han for vid halv 5.
    Så nu är det igång.

    Nu däremot ska jag ha lite kaffe. Det suger i kaffetarmen.
    Ha en skön döag där nere i Skåne.
    Kramen från nabolandet.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  3. Stjärnkraft

    Tack för receptet. Ja att köra på gehör blir oftast det mest lyckade....brödet jag gjorde smakade gott. Ibland är det bekvämt att ha en sådan mjölpaket hemma som är färdigblandad.

    SvaraRadera
  4. Synnöve

    Ja som sagt....köket är vi helnöjda med. Vi gör om i lägenheten med möbler och annat hela tiden, till sist har vi hittat något som passar oss..lite nytt och lite ärvt.

    Här är det början på höst, vissa träd är bruna och röda i löven. Vinden har visat sin närvaro sista dagarna men ännu kan man ha en och annan varmare dag. I dag senast såg jag en som kom cyklande i t-shirt och kortbrallor..he he

    SvaraRadera
  5. Hej igen. Såg du frågade om blåbärslikören.

    Du varvar bara bär och socker i en burk. Jag har gjort misstaget förut att gjort det i flaska.... Blir svårt att få ur sen.
    Så häller du på spriten.
    Skakar om och ruskar på burken varje dag tills sockret löst sig. Sen får det stå i några månader.
    Då silar du bort bären. Är goda att äta till glass.... vuxenefterrätt då alltså.
    Tömmer upp likören på flaska och dricker den till jul.
    Inga andra tillsatser utan så enkelt är det.

    Kom cyklande i t-shirt och shorts ja...
    Jo jag satt ute en stund nu i bara t-shirt då...
    Men nu har solen försvunnit så nu är det kyligare ute igen.
    klems igen :D

    SvaraRadera
  6. Är det bara jag som missar att skriva in kontrollordet och därmed inte får in min kommentar? Vad less jag blir.
    Jag skrev att jag undrade om det verkligen var en maskros du hittat, var det inte en fibbla. Maskrosen har ju en ihålig stjälk men fibblan har en tunnare, kompakt.
    Och så skrev jag att du var en duktig bagare.

    Kan du inte ta bort kontrollordet, vad fyller det för funktione egentligen?

    SvaraRadera
  7. Synnöve

    Tack för receptet..skall testa göra likören en gång. Ha det....

    SvaraRadera
  8. Cici

    Hejsan.....ja ingen aning hur man tar bort kontrollordet....men skall luska ut hur man gör. Fibbla? Ja du det kan det ha varit......men dom påminner i så fall enormt mycket om maskrosor....och någon bagare är jag väl inte...he he

    SvaraRadera
  9. Jag skulle inte rekommendera dig att ta bort kontrollordet om du inte samtidigt lägger till kommentargranskning. Lämnar du kommentarfunktionen helt ”öppen” finns risken att din blogg blir nerlusad med spam av alla de slag. Det vet jag av egen erfarenhet.

    SvaraRadera
  10. Stjränkraft

    Tack tack för rådet...ändrat tillbaka nu.

    Cici

    Jag vågar inte ta bort ordkontrollen för risk för SPAM.....

    SvaraRadera
  11. Nej gör inte det om du känner dig osäker. Själv har jag aldrig haft varken kontrollord eller kommentargranskning och aldrig råkat ut för något spam.

    SvaraRadera
  12. Cici

    Vi har en dator via en central (lång historia) he he..som vi lånar den av....därför vågar vi inte riskera spam.

    SvaraRadera