torsdag

Soligt Malmö, The Green Lion Inn och en speleman

Jag fick en idé då jag förut i dag skrev ett svar till några bloggare här i bloggen. Då jag nämnde att jag en gång jobbat på Malmö Stadsarkiv. Det var angående reklam på en vägg som var restaurerad som jag kom in på det. Då tänkte jag att jag har missat blogga om Stadsarkivet bland annat. Jag hoppade av 3:ans buss vid Kockums huvudkontor...det blå huset ni ser.

Här går jag förbi en del av gamla Kockums varv, som i dag tillverkar vindkraftverk. Min kompis jobbade här tills nyss. Kraftverken går att känna igen på det gröna nertill på foten och blir ljusare uppåt....kolla ute en gång....ser ni ett sådant är det bara härifrån de kommer.

Nu...nu ser ni entrésidan på Malmö Stadsarkiv. Den rosa byggnaden i bakrgrunden förvarar alla Malmös gamla kyrkböcker och handlingar och resten är kontor. Det bamsehuset längst bak är nybyggt kontor, ett annat företag.

Här är arkivet på andra sidan, mot kajen och havet.

Jag gick sedan över den nya klaffbron mot stationen.

Jag måtte haft skygglappar innan, för i dag fann jag denna mysiga bar/pub.
The Green Lion Inn

Mittemot över hamnen ligger allt nybbygt. uteserveringen var öppen ännu med fåtal gäster. Men kul att det används så länge det går på året.

Öresundståget skulle snart avgå. Folk snabbade på att gå på innan visselpipan i munnen på stinsen (stationsinspektören) ljöd. I dag heter det visst tågvärd.

Kolla alla fyra fotona nu....vad med cyklar.



Ja det kunde man kalla en massa cyklar...ha ha.

Detta är det gamla Stadsarkivet. Det kallas....ja håll i er nu.....jag lovar tvätta tungan sen....."pittahuset" för att på fasaden runt hela byggnaden sticker små fallos liknande saker ut, därav namnet....ha ha. Vad tänkte dåtidens arkitiekt på egentligen??? ;)


Jag genar Gustav Adolfs torg. Här pågick torghandel för fullt.

Gick återigen förbi den Amerikanska butiken och plåtade en härlig korg i skyltfönstret. Ser färgglatt gott ut.

Denna skylt ovanför en klädbutik har jag inte heller registrerat förut....tuff skylt..jag kollade en bra stund på den. Den gillade jag stört mycket.

Denna speleman stod och sjöng i den varma höstsolen som ibland doldes i moln.

Ännu mer fasadreklam som är restaurerad.

Här vid Triangeln finns butiken som säljer tidningar från hela världen.....ville plåta ställningen.

Även här vid Triangeln pågick torghandel.

På baksidan av hotel Hilton trodde jag först ett UFO hade landat...ha ha...men detta är faktiskt en nergång till Citytunneln.....snart har vi en värld som ser ut som den i Star Wars.....

In i Pildammsparken och andas lite natur.....sniff sniff....mmm...skönt vi har våra parker. Fast jag och A är ute i skog och mark mycket så är parkerna en tillgång.

Sista bilden sen gick jag hem. Skall vänta på A som slutar vid 16.00 och som kommer hem med Emma då också.

4 kommentarer:

  1. Trevligt att se trevliga bilder från Skåne!
    Hälsningar/SA

    SvaraRadera
  2. Hej, hemskt mycket hej!
    Nu har jag tittat och läst färdigt hos dig. Jag har inte hängt med med kommentarer.
    Nu börjar jag känna mig hemma i Malmö, som jag besökt endast en gång. Jag har syskon i Helsinborg men det blir aldrig av med något besök i din stad när jag är i Skåne.
    Trevlig semester du hade. Vi har varit hemmavid i sommar på grumd av sjukhusbehandlingar, men nu ska vi skynda att åka ut ett tag innan vintern kommer.
    Fotona du hade på cyklarna talar sitt språk. Hoppas ni har fina cykelvägar i Malmö, för det har vi.Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. sasfoto

    Tack hörrudu.....ja jag älskar Sverige och framförallt Skåne. Inte bara för att jag är född här utan för att verkligen är något speciellt med landskapet. Malmö har utvecklats också det från ett bombhål till ett nästan Metropol. Tack för titten här.....har datorhaverie men återkommer snart när den är fixad...just nu som sagt en lånad dator.

    SvaraRadera
  4. Polargreavninnan

    Hejsan. Du är så varmt välkommen till Malmö igen i framtiden. har inte kunnat svara på blogg kommentaren förrän nu, då jag har haveri på datorn.......återkommer igen med nya inlägg när jag inte behöver låna dator.

    SvaraRadera