måndag

Nu har det hänt igen!!!

På förmiddagen gick jag till Kronprinsens köpcentrum där man kunde rösta. Måste göra det nu eftersom jag jobbar i helgen. Jag gjorde mitt val och gick sedan mot stan och biblioteket.

Malmö stadsbibliotek som är sammanlänkat med gamla biblioteket (slottet). Till en början var det protester, även hos mig, men i dag är man stolt över vårt bilbliotek, eller Bibblan som man säger här.

Mittemot, över gatan, ligger denna lilla damm.

Jag gick vidare mot centrum och kom nu till hörnet av Malmös äldsta begravningsplats.

Gick genom centrum mot Värnhem, då kom jag till Caroli. Här ett relativt nybyggt hus (det vita) med tuffa hörnlägenheter.

Nu har det hänt igen!!!
Ännu en gång hittade jag en felskriven skylt, denna gången i en annan butik. Paprika fylld med vik-ål? ha ha.....finns det en Ål som heter så? Ja det undrar man ju om man inte visste det skulle vara vitkål.

Mot kvällen tog jag som vanligt Emma till rastgården för att hon skulle få leka med kompisarna.



8 kommentarer:

  1. Dette var hyggelige bilder fra Malmø.
    Ha en fin kveld:)

    Berit.

    SvaraRadera
  2. Berit´s fotoblogg

    Tack ännu en gång för ditt beröm..det värmer. Ja jag ttrivs med Malmö och är stolt över staden.....vill dela med mig till andra också av den.

    Ha en bra kväll du med....

    SvaraRadera
  3. Tack för ännu en prommis genom Malmö.
    Visst är det så att man protesterar lite mot det nya, men när man sen fått se det klart och på plats så tycker man på något vis att det till slut passar in.
    Snygga byggnader på nya biblan, och den med lägenheterna.
    Men jag svärmar för den äldre bebyggelsen ändå. Mer stil och klass liksom.

    Kul för Emma att leka med kompisarna en stund på kvällen.
    Ha det gott.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  4. Synnöve

    Ja det gamla går oftast före det nya som byggs men inte alltid. Men en sak man inte klarar i dag när man bygger är att bygga in "charm" i husen.

    På något vis verkar det som om man kunde mer förr trots sämre teknik och resurser.....

    SvaraRadera
  5. Förklara gärna för en utlänning vad "plivittrade" betyder (på paprikaskylten, alltså).

    SvaraRadera
  6. Stjärnkraft

    Det ordet har jag inte tänkt på...vet faktiskt inte själv riktigt vad det betyder.....

    Men skylten hängde i en butik som en utlänning har, så om det betyder något speciell kan jag förstå det kanske vore konstigt.

    SvaraRadera
  7. Vik-val och vik-ål, tja.....det är lika roligt var gång med felskrivna skyltar!
    Det finns så många små grönområden i Malmö, en litn park här och en liten damm där, riktigt mysigt. Man verkar ta väl hand om er stad!

    SvaraRadera
  8. Snäckskalsdalen

    Ja Malmö blev ju utnämnt till en av Europas grönaste städer. Trots det finns de som säger det är en betingstad....men det är ju beroende på i vilken stadsdel man bor i och så är det i alla städer. Men Malmö är ju parkernas stad. Fler som bor här borde skaffa mer tid att utforska vilken härlig stad det är.

    Men jag kan hålla med om att på 80-talet var Malmö ett enda stort bombhål.....ödetomterna var fler än de bebygda tomterna....trots exapnsion så fortsätter Malmö ha sin charm.

    Men en sak kan jag erkänna....utan bron, festivalen, stranden, närheten till Köpenhamn och Europa.....då hade den inte varit samma stad.

    SvaraRadera