tisdag

Turning Torson, havet och myskvällen.

Dagen började med att jag skulle ha medarbetarsamtal med chefen i dag.
Kontoret ligger nere i gamla Limhamn i en fin byggnad.

Väl inne på kontoret fick jag sitta ner och vänta med en varm kopp kaffe.

Efter mötet gick jag till bilen för att köra hem och gå ut med Emma.

Mittemot kontoret ligger Skanska eller Cementa som det hette förr.

Åkte hem och hämtade A och Emma. Vi åkte sedan ner till västra hamnen. Här ser ni nybyggda World Trade Center huset till höger samt ett nybyggt hotell i vitt.

En bit bort i kanalen ligger dessa husbåtar. Sådana kan man köpa och bo på....riktigt fina men gott om insyn.

Det finns faktiskt got om grönska även i nybyggda områden. Nu är detta område redan gammalt och det har börjat ta sig med träd och gräs m.m.

Denna bro sträcker sig ut över djuuupt hav. Lite obehagligt att stå där ute. Det fick A göra, bara jag fick ta en bild så var jag glad att slippa vara henne just för tillf'ället.

Vy över hav och västra hamnen mot Lomma hållet.

En gång i tiden kan detta område bli ännu mer lummigt och grönt.

Turning Torso från en ovanlig vinkel.

Här byggs och rivs ännu. Allt är inte klart än i gamla Kockums området.

Kronprinsområdet besökte vi sedan. Emma var hemma och vi ville ta en mysig fika här inne på torget.

Så vi behövde ju först ta ut lite pengar.

På kvällen besökte vi Los Arcos, en Mexikansk restaurant.

Alltså.....vi fick väldigt mycket mat på tallrikarna.....wow...och gott var det.

Ljuset brann och kvällen löpte på.

4 kommentarer:

  1. Med risk för att verka extremgammal och -träig så måste jag tillstå att jag aldrig insett tjusningen med Turning Torso. Visst, det är förstås en häftig skapelse att betrakta både i levande livet och på bild, men ... Blotta tanken på vad det måste ha kostat att konstruera och bygga detta märkliga hus gör mig svettig. Kan inte låta bli att tänka på hur många fler bostäder man förmodligen kunnat uppföra för den onödigt stora slutnota som bygget säkert fick.

    Så, tja, jag är väl en riktig surkärring. Men det står jag för ;o)

    Den där mexikanska middagen fick mig att bli hungrig. Nu blir det frukost!

    SvaraRadera
  2. Stjärnkraft

    Alla har vi rätt att tycka och tänka vad vi vill om saker och ting. Det är härligt med personer som erkänner vad dom gillar och inte gillar eller tycker. Vore vi inte olika vore inte världen så spännande.

    Turning Torson kan verka onödig och visst det kostade rejält att bygga. Kockumskranen var inte heller grann, men den gjorde i alla fall nytta.....gav 4000 Malmöbor jobb.

    Bron tyckte jag inte alls om först men nu gillar jag den....av någon anledning så vänjer man sig också vid saker. Jag håller med om att kommunen kunde byggt mer lägenheter till alla. Turning Torso området består av lågt bygga hus, de kunde lika gärna höjt ett par våningar på varje hus då folk vill bo högt vid kusten¨.

    Men tycka vad man vill...det gamla gedigna, korsvirkes, trappstensgavölar m.m. är dock det mest vackra och mysiga.......

    SvaraRadera
  3. Vilken fin dag ni hade och med middag på krogen, det var ett rejält lass mat, det.
    Vilken lustig bro A står på, den tar liksom bara slut så där, eller? Och i en snibb, eller är det en synvilla.
    Bröden du bakade verkar jättegoda.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Snäckskalsdalen

    Ja middagen var väldigt god och vad mycket man fick :)

    Ja bron som A står på går i spets ut, rätt över djupt vatten och känns svajig.....

    Ja bröd som görs av färdigblandat mjöl är faktiskt en bra lösning för den som vill ha ett bröd snabbt. Gillar ju annars mest att baka vanligt, men i detta fallet var det okej med detta brödet.

    SvaraRadera