onsdag

En skön höstdag

I morse började vi med ett besök på djursjukhuset. Emma har fått gästsvamp i örat och behöver behandlas plus att hon har knutor som skall opereras bort. Efteråt lämnade jag och Emma min sambo A på jobbet. Emma följde med mig till Vellinge och rastades lite där.

Nya lukter på rastgården här i Vellinge och den är kul att springa i, då det är mycket buskage. Emma hade skönt i höstsolen.

Efter det åkte jag till Östra Kyrkogården i Malmö, där min mormor och morfar ligger begravda. Jag ville sätta en blomma. Det är en enorm begravningsplats.

Här ligger dom. Men även min morfars föräldrar och
en son till mormor och morfar.

Det blev en gul ros. Jag planterade den, räfsade och vattnade.

Sedan for jag till farfars grav på Limhamns kyrkogård.

Oj vad igenvuxet!!! Men nu skulle här bli fint igen.

Efter att ha tagit bort all ogräs så räfsade jag och planterade denna fina blomma.

På eftermiddagen gick jag och tippade Lången. Svårt att välja matcher i dag.

Tog bussen till stan och kom till Stortorget. Här har gammal reklam restaurerats.


Härliga gamla byggnader ligger det runt torget.

Den ståtliga statyn pryder vårt torg sedan länge.


Snett angränsande till Stortorget ligger lilla torg. Här finns de äldsta av Malmös hus bevarade. Mysiga butiker inhyser dom också.

Som här.....Hökeriet.


Säljer bland annat souvenier men även keramik lyktor (små husen) och original saker från 50-60 tal. Bland annat vykort, omslagspapper m.m.

Går jag gågatan upp mot Gustav Adolf torg och viker vänster innan torget kommer jag till f.d NK i dag Hansacompagniet.

Precis innan för en av entréerna ligger denna butik som säljer hudvård, tvålar m.m. Här finns en uppsjö av hudvårdsprodukter.

Lite interiört från Hansacompagniet.


På vägen hem vid kanalen ligger dessa höghus med en massa butiker under sig. Men nu är jag trött i benen och vill hem till Emma.

4 kommentarer:

  1. Kåkarna med den restaurerade utomhusreklamen: I LIKE!!! Och så fint du fixade vid gravarna.

    SvaraRadera
  2. Va häftigt att dom restaurerar gamal reklam!! På den kyrkogården ligger MÅNGA av min släkt. Och visst är den stor. Många meter att gå om man ska till alla där:)Tack för turen i "mitt" Malmö.
    Ha en bra dag.
    Lena

    SvaraRadera
  3. Stjärnkraft & Lena

    Ja jag jobbade faktiskt ett par år på Malmö stadsarkiv och när jag satt där i receptionen så kom en man just för att skaffa fram förlagorna till den gamla väggreklamen. Han fick dom på en sorts overhead och sedan belösa man tydligen hela väggen och målade efter overheaden.

    Ja det är rofullt att vandra på våra kyrkogårdar och begravningsplatser. För många är det en obehaglig och hemsk plats, men jag tycker det är vackert och fint.

    SvaraRadera
  4. Kan förresten se om jag kan blogga om stadsarkivet......hmm..fick en idé...he he

    SvaraRadera