torsdag

På vägen hem från busstorget

Jag hoppade av länsbuss 146 vid Mobilia, Malmös äldsta köpcentrum. Här genade jag parkeringsplatsen.


Då kom jag till det gamla barnsjukhuset och fann denna söta staty.

På barnsjukhusets fasad hittade jag denna figur, som jag själv aldrig lagt märke till innan. Ja som jag alltis säger.....tittar du upp när du går, finner du en massa.

En charmig byggnad som ligger lite avsides från det stora sjukhusområdet.

Nu är jag här IGEN, i hörnet till Pildammsparken. Den ligger ju på min väg från bussen och hem, så därför är jag ofta här. I parkens hörn mot barnsjukhuset finns detta lilla vattenfall.

Ja jag kom till det mysiga caféet i dag igen och denna gången skulle jag bannemej fika. Så jag klev in.

Ljust och fint, lite romantiskt. Jag bara älskar detta stället. Men i dag kom jag 10 minuter innan öppning, så folket hade inte hunnit hit ännu.


Ingen större fika. Det blev en kokosbulle och en Pepsi. Men jag njöt en stund av omgivningen.


Så här var vyn från min fikabricka. I bakgrunden Margaretapaviljongen...vi skall snart dit och in i den och titta.


Men först kom jag till denna statyn, tyvärr kunde jag inte se vem som gjort den och varför den står här.

Inne i paviljongen från Baltiska utställningen 1914.

Vy mot ingången.

Här vy mot ingången och caféet i bakgrunden.

Utsikt från höjden där Malmö friluftsteater finns.

En Amfiteater där det hålls uppträden av alla slag, oftast gratis.


Samma teater men i riktning mot John Ericssons väg.


En bit bort ligger dessa tuffa fågelburar. Här finns allt från sparvar till undulater. Men i dag var pippifåglarna inte ute.


Drotting Silvias rosenträdgård, denna kommer snart blomma upp och bli väldigt vacker...återkommer med detta.


Passagen från Drottning Silvias rosenträdgård till barnens tädgård.


I parkens andra hörn, denna minnes staty över Baltiska utställningen 1914.


En bit därifrån detta 2:a av parkens vattenfall. Se bild uppe och nere.



Galatheas hage är ofta något som många missar i besöket i parken. Jag själv har inte tänkt på detta stället alltid. Vacker plats men tyvärr besökt av hånglande par, a-lagare och lite märkliga människor ibland. Men värt ett besök trots detta.

En enorm plats med njutningsfull miljö.

Kanske Galathea själv?

När man genat Galatheas hage kommer man ut på en plätt. Här står "strykjärnet" en staty som jag tyckte till en början var hemsk men som jag gillar i dag.

Jag skrev ju i tidigare inlägg att jag och A hade en boule bana hemma....men här i parken finns ett par enorma boule banor och spelarna har ett eget boulehus.

På ett par ställen går små charmiga broar över dammarna.

Innan jag lämnar parken så möter jag en traktor som räfsar gångarna. Det rök rejält när han körde med räfsan.

Jag traskar bort mot Hästhagen och Kronprinsen. På vägen ligger dessa gröna sköna hus. Jag gillar dom på något vis.

Kolla hästen på taket. Hästhagen heter området, därav hästen på taket.

Här ligger också Kronprinsen (det blåa) och Hästhagens idrottsplats.

Jag går längs indrottplatsen för att komma till entrén till Kronprinsens köpcentrum. En gång man inte heller tänker på att gå i alltid.

Denna fontän har stått här sedan allt byggdes på 60-talet. Här plaskade man med händerna som liten när man gick hit med mamma eller farfar.

På väg en hemmåt så ligger detta mysiga hus. Charmigt och gult.

Nappaträdet i Rönneholmsparken. Men en sak är fel..på skylten står: Malmös nappaträd, Invigdes 8 maj 2010, Äkta kastanj Castanea sativa....men vilket datum har vi i dag? Jo den 6:e...hmmm.

Vänder jag mig bara om ligger detta lilla söta hus, inhyser ett dagis.

Villa Eos, ett vandrarhem bara en bit från där vi bor. Lugnt, centralt och mysigt.

6 kommentarer:

  1. Det är kul det här att du visar Malmö i bilder! Uppskattat. Så mycket fint ni har!

    Dom köttätande som jag fotograferat växer i mossa uppe på berget och mossan klarar sig tack vare att det nästan alltid rinner lite vatten upp ur berget (antar jag) i skuggan av en tall.

    Mera foton till foket!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Agneta. Jättekul inlägg.

    SvaraRadera
  3. Hittade hit via Stjärnkraft och det var ju bra för nu har jag fått gå på Malmövandring! Har varit (och är) nyfiken på Malmö sedan länge. Tror det rent av att jag ska lura med syrran dit på en semestersväng i sommar :D

    SvaraRadera
  4. Hej Snäckskalsdalen

    Ja jag tar ju bilder samtidigt som jag är på promenad, med hunden eller från jobb....så min blogg är lite som en dagbok samtidigt. Jag är stolt över min stad så det är kul att min blogg uppskattas också. Ja de köttätande växterna är kul att ha.

    SvaraRadera
  5. Monkan

    Tack...ja din blogg är väldigt fin och kul den med.

    SvaraRadera
  6. Anki.....välkommen

    Ja många säger tyvärr att Malmö är en betonghåla...alla städer har väl både fint och fult. Men om man letar upp "smultronställena" innan man besöker en stad så har alla städer något sevärt och sin charm. Även den staden man bor i skall man undersöka noga....för det finns så mycket som man annars går förbi eller missar...och gissa vad stan blir mer intressant när man vet mer vad om finns i den och vad den har att erbjuda. Ja du och syrran är välkomna hit i sommar...hoppas ni kommer gilla Malmö.....fråga om mer sevärt så kan jag hjälpa er med "smultronställena". Sen har vi ju så nära till mycket utanför med.....

    SvaraRadera