onsdag

Gångturer under dagen

Jo, detta ÄR mitt i centrala Malmö. Vår park Pildammsparken som jag och A. och vovven Emma besöker flitigt.


En härlig sträcka kantat med mest "boketräd"


Margareta paviljongen (skrev om det i annat inlägg ang. Baltiska utställningen) snart belammrat med blommor i tusental.


Stora dammen och man ser vattentornet och i bakgrunden Hilton Hotel på Triangeln eller Triangelen som skåningarna säger.


Här vilar vi på en bänk, medan en kommungubbe kör i sin lilla elbil.


Emma njuter i solen med ett grisöra.

Här går vi hemmåt, och skog igen. Himmlabacken kallas lilla kullen.

Hemma höll en lastbil på att fälla vårt stora härliga träd som tyvärr dött.

En stor gren tar han av när jag kommer närmare....vilka krafter.

Stjärnhusen...jo det är formade som stjärnor om man ser dom uppifrån.

Det här gillar jag, äldre stil på husen och den färgen. Mysigt

En liten mysig hörna.

Andreas kyrkan. Här hölls många skolavslutningar för mig.

Blommorna är så fina.

En fontän som även denna sprutar sitt vatten.

Står man med ryggen mot kyrkan ser man detta, Fridhemstorget.


Här är ett vackert hus som jag och A brukar kolla in...bo här...wow.


Fridhemsskolan har mosaik på entrén. Fult eller fint? Ja jag gillar det för jag gillar kontraster.


Vi närmar oss stranden och här ligger en gammal gård bra bevarad.


Korsvirke har den också.

Havet mot bron. Står på kallbadhusets brygga.

Ribersborg kallas området i bakgrunden, även detta kort taget från bryggan.

Här har vi Turning torso (Törning Torrso på skånska)

Kallbadhuset. Ja ni känner kanske igen det från 80-talet? Jo då. Solstollarna med Ulla-Bella och Skumberg m.m. filmade sina program här på Ribersborgsstranden och kallbadhuset.


Entrén är så fin.

Likaså vattnet runtomkring.

Lämnar nu bryggan och går hemmåt. Här över stranddynorna.

Cykel och gångbana som sträcker sig över hela stranden.

Sundsdammarna mot Limhamnsvägen.

Dessa toaletter är verksamma ännu, minns dom från när jag var liten.

Kiosk och bangolf som påminner om vanlig golf.

Här är de roliga banorna. Värt att testa.

Tar mig vidare och kommer till Zlatans hus. Jag gillar inte detta men är det en blogg för alla så är det. Gillar inte sport så därför jag egentligen inte ville lägga ut bilden, men nu är det gjort.

Grannar med Zlatan...rena spökhuset.

Denna villa gillar jag. Kanoner på entré sidan.

Tyska kyrkan ligger bara i krokarna kring de pampiga husen.

Potatisåkern med dessa härliga hus. Det var här Malmös största brand skedde.

Potatisåkern igen.

Friluftsstaden byggdes 1944 tror jag det var. Större husen på ena sidan och den mindre som ni ser nedanför på andra sidan vägen.


Hotel Horn....också ett Hotel som legat här länge. Är nu på väg hem mot oss.

Här är rondellen jag visade i tidigare inlägg, då med gula blommor men nu med vita. Husen bakom är Erikslust.

Detta är faktiskt en bit av en skola, Slottstadens skola, den ligger fint bland träden och parken hemmavid.

Här är skolan igen och längst bort gymnastiksalen.

9 kommentarer:

  1. Nya fina vyer från ett grönt, skönt Malmö. Jag undrar bara över "Potatisåkern", vadan namnet?

    SvaraRadera
  2. Malmö verkar vara en förvånansvärt promenad- och cykelvänlig stad, och med mycket härlig gammal och halvgammal bebyggelse. Efter att ha följt Monkans, och nu din, blogg en tid har jag blivit mer och mer sugen på ett besök!

    Hm. Undrar om min gamla Röda Faran skulle palla för en tur ner mot Sveriges sydligare delar i sommar? Fast det vete fåglarna, med tanke på mängden åldersrelaterade plast- och gummihaverier som verkar vara på gång ;o)

    SvaraRadera
  3. Vilken jätterunda ni gick idag, fina bilder på promenadvägen. Bilder som folk i regel inte tar.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Ja jag får hålla med om att du är väldigt flitig med din telefon. Tur att du inte skall framkalla
    alla fotona för då hade det blivit dyrt.
    Det är lustigt att vi två och Monkan har nästan samma vägar dagligen. Väldigt många motiv blir nästan identiska, men som tur är hamnar de inte på samma blogg.
    Jag får försöka sätta lite fart på min blogg nu men har lite problem att ta mig fram på grund av mitt vänsterben krånglar.
    Kör på med telefonen din, hoppas att det inte ringer mitt i fotograferingen.
    MVH
    Janne

    SvaraRadera
  5. Hej Cici

    Jo namnet "potatisåkern" kommer helt enkelt från att det var en åker där man odlade potatis. När brorsan och jag var små cyklade vi mycket på delar av åkern, som var obrukbar, och lekte rally.

    SvaraRadera
  6. Hej Stjärnkraft

    Ja Malmö har blivit bättre stad när det gäller cykling och miljöer. Vi har mycket fult och osmakligt med, men det är som sagt kontrasterna som gör att man trivs i en stad. Jag gillar bebyggelse både från förr och nu men det skall vara något i byggnaden som tilltalar mig i så fall...... I framtiden skall jag visa det mindre fina med Malmö också. Undrar vad Röda Faran är...en cykel eller bil? fräckt namn....

    SvaraRadera
  7. Monkan

    Ja jag försöker ta lite udda bilder när jag ändå rör på mig ute. Jag har ju gått mycket sen tonåren och att göra en stor runda är inga problem. Ibland så A får ringa och höra vart jag är, för jag varit ute länge... :)

    SvaraRadera
  8. Hejsan Nette

    Ja att våra vägar korsas är ju inte konstigt när vi bor i samma stad och så. Men det är väl bara intressant att många kanske tar foto på samma föremål eller ställe, för vi har ju ändå olika synsätt på sakerna vi fotar. Så det är ju bara kul att vi kan göra så. Ja jag är nöjd med mobilen men funderar på att använda min digitala pocketkamera, för ibland vill jag kunna fota mer närbilder....A:s system kamera är för otymplig att ta med så den har vi bara ibland, det räcker ju med en mindre kamera. Jo jag har varit med om att det ringer precis när man skall fota....he he

    SvaraRadera
  9. Trevlig blogg med fina bilder.Hälsningar från Bullefar med två bullterrier.

    SvaraRadera