tisdag

Pigan Lina, lyxbilar & strandprommenad

Wow, min Hibiskus har fått en blomma.

I går traskade jag ut lite i området där jag bor. Detta äldre hus gillar jag, men tyvärr ser man inte på bilden att det är en nyans av grönt. Gillar gröna hyreshus.

Här jag är nu, i Slottstaden, ligger en massa hyrehus byggda 1940-50 tal.

Här, i detta nu vita men förr gröna hus, har min farmor & farfar bott sedan 40-talet och tills förra året flyttade farmor, som är änka sen 1992, härifrån till ett äldreboende. Men har alltså bott i samma hus sedan 40-talet.

Här lekte och busade min pappa och i husen över gården, det gula, bodde Maud Hansson som spelar piga Lina i Emil i Lönneberga, ett tag.

Portingången från gården

Vid Kronprinsen har alltid legat en bilbutik som säljer sådana här bilar...lyx så det visslar om det. Här står ofta unga killar med prillan under läppen och dräglar över bilarna och sparkar på däcken...haha.

Det satt gott med en fika inne på Kronprinsens café.


Denna lilla staty står på ett litet torg mitt bland alla husen.

Här låg förut en bensinmack men i dag står detta tuffa huset på platsen. Gillar det.

Genar området via en cykelbana, mot Rönneholmsparken.

Genomfartsleden genom hela Malmö....börjar vid motorvägen till Lund, genom centrum ut hit till Slottstaden och sedan rakt ner mot Limhamn och Bunkeflo.

Hemma vid köpte jag godis till Emma i Caspers djuraffär....jag har länkat i sidmenyn till butiken.

I morse, tisdag, gick jag och A med Emma till stranden igen. Hon sprang och lekte mycket. Solen lös och våren kändes i luften.

Mums, tycker Emma...pinnar är ju alltid gott.

En vy mot BO01

A traskar iväg mot havet men Emma skall tvunget vänta in mig....

Men sen springer hon ikapp A och leker lite.

Här på fältet är härligt. Träddungen till höger älskar Emma springa genom, det finns gott om dom här nere.

Lite dragkamp skadar inte. Det är kul och se hur starka husse eller matte är.

Men inget rår på världens starkaste matte ;)

Emma ger med sig och låter matte få ta pinnen.....

......matte tar sats.....

....och bränner iväg pinnen, men Emma har redan satt fart för och hämta den.

Ny sand har anlänt till stranden, som skall läggas ut innan badsäsongen.

Men lite pinnar och skräp fanns här trots allt i sanden.
Det luktade redan hav och tång.
En av badbryggorna. Tror det finns mellan 10 och 15 bryggor i olika längd.

Ännu mer sand och längre bort leker barnen i högen.

Här kommer Emma galopperande, i slutet av filmen duckar jag så hela min hand skymmer linsen..haha....
Vaddå? Sitt på huk och filma när ett 45 kilos monster kommer i full fart emot dig..haha.

4 kommentarer:

  1. Ahaa.... är det så det går till att få en sandstrand? Hade jag ingen aning om, man kör dit sand alltså. Ja, mig kvittar det, tycker bättre om steniga stränder, sanden fastnar överallt...
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Hulda

    Ja varje år så försvinner ju sanden med strömmen ut i havet och en del kan köras upp från strandbottnen men ibland räcker inte det utan man får köra dit ny sand. Öresund är ju rätt strömt.

    SvaraRadera
  3. Inte en enda jäkla snöfläck så långt ögat kan nå! *suck*

    SvaraRadera
  4. Osloskånskan

    Ha ha.....Nix, inte en enda snöfläck och så har vi haft +5 grader i dag. Har gått med tjock tröja och uppknäppt jacka och ändå skönt.....

    SvaraRadera