söndag

Kan inte låta bli.......

I dag, då jag jobbade, så var jag vid Kungsparken i Malmö och gick. Här syns det äldre huset Mariedal, röda huset, och gatan är uppkallad efter det.

Ett stenkast bort ligger Kunsparken och dess dammar. Det här hade jag inte sett innan, måste ha tillkommit nyligen.
Skulpturer i vattnet som förestället Näckrosor.

Vid stora dammen stoltserar statyn Pegasus.

Ett fräckt ställe att skula under om det regnar....under just en paraply.
Ett stort sådant mitt i parken.

Så har vi det igen, Kronprinsen, det stora blå huset i Malmö, som var högsta bostadshuset innan Turning Torso kom till.

Mittemot ligger Hästhagens idrottsplats, här låg som sagt Kronprinsens husarregemente för inte så längesedan.

Nu skall denna idrottsplats rivas. Det gör inte mig något för det vimlar av idrottsplatser i stan. Det planeras ett centrum för kvinnor......Kronprinsessan.

En sväng ut till Hyllie igen, kan inte låta bli att följa händelserna här. Men oj, fasaden på Emporia är långt kommen.

Nu börjar här blomma upp....det nya framför det äldre längre bak, men flyter ihop snart och blir en ny stadsdel i Malmö. Vidadukter, cykelleder, parker m.m. är på gång att växa upp även detta.

Arenas entré. Sååå enorm.

Även åt detta hållet syns det äldre längre bort och även det sammanlänkas snart.

Byggplanket visade hur Emporia skall se ut men det kan ni även kolla på min blogg. Har länkat till point Hyllie i kanten av bloggsidan.

Dammarna och oaserna mot bron.......

Emporias fasad igen men nu med ställningarna som lyfter upp glasrutorna till arbetarna som nitar fast dom.

Nu håller dom på med Malmös nästa skyskrapa, högre än Kronprinsen men lägre än Turning Torson.....PHY.....är också länkad från min bloggsida...se kanten.

Bild tagen in i Emporia.

Emporias undre fasad under de gula rutorna.

Rörigt ännu men snaaaart klart. Spännande följa byggandet i stan.
OBS!!!!! Den 26:e mars firar min blogg 1 år....missa inte mitt 1 års kalas här!

2 kommentarer:

  1. Skula,det är ett ord som jag aldrig hade hört innan jag flyttade till Skåne!

    SvaraRadera
  2. Petra

    Va bra att du flyttade till Skåne då ju....så du lärde dig ordet...hehe.

    Det finns många Skånska ord som inte ens jag som infödd skåning förstår, men det är ju det som är charm med dialekter.

    SvaraRadera