torsdag

En dag för 46 år sedan......en sten berättar m.m.

I går slappade jag lite vid TV:n, vilket va längesedan, och tog min frukost där.

Efteråt gick jag ut med Emma. Här vid gamla Bellevue gården. vårblommorna tittar fram.


Vi tog en tur till en park som heter Vanåsparken. Här hade någons drake fastnat i ett träd. Ja det gav minnen, min och brorsans drake fastnade också i ett träd på landet, då jag var barn. Så ledsen man blev.

Vädret var toppen denna dag.

I dag torsdag, åkte jag och A ut med Emma mot Jägersro hållet. Vid Moskén. Här finns en stor park som Emma aldrig varit i. Runt om höga hus och angränsar även Rosengård...så hus efter hus och alla likadana.

Här låg gamla SVT, innan de flyttade ut till Västra Hamnen (Kockumsområdet, BO01). Men masten står kvar.

Solen lös även i dag. Vårvarmt och skönt.

Här låg också en damm, nästan översvämmad efter allt snötöande.

Här ute ligger en kyrka. Västra Skrävlinge kyrka.

En dag i oktober för 46 år sedan, stod ett brudpar här. Det var mina föräldrar.

En vacker kyrka.

Vid parken ligger den, mellan Rosengård och Moskén. Men på 60-talet fanns inte Moskén och området såg helt annorlunda ut.

Här stod ett kors. Trez - tjejen som föll offer för "Malmös lazerman". Det kändes märkligt att stå här på samma plats som hon sköts.....RIP.
Sen ville A gå ute i Lindeborg området. Där de mindre gatorna och husen ligger.
Lindeborg ligger vid Hyllie och kommer en dag kopplas samman med nya stadsdelen Hyllie.
Ingen milsten men en sorts gräns avdelning. Sen svunna tider då här antagligen gick en gammal grusväg. Här mot Oxie härad.

Här på andra sidan mot Malmö stad.
Det låg ett fint vårdboende också i området.

Låg lite avsides men såg trevligt ut.

Här cirkulerade flygplan i massor. I väntan på att få landa i Kastrup/Köpenhamn. vissa flög rejält nära.

Dessa hus är inte nya men de byggdes kanske på 80-talet om jag inte är helt fel ute, och det fanns massor av dom. Lite alpstil, precis som hemmavid oss, Bellevue Park. Det kan jag återkomma till senare.

Men....ännu ett flygplan.

Här är hyreshusen på Lindeborg. Här bodde en gång min mormor och morfar. Då Hyllie, som syns från detta område, endast bestod av åkrar, pile allé och ett vattentorn.

Små hus låg överallt. Dessa låg också fint.

Dagisbarnen hade en häftig buss att leka med. Denna lekplats var kul.

Malmö, MKB, bostäder. Faktiskt hyresrätter som är rätt så nybyggda.

Här ser ni hur nära nya stadsdelen Hyllie kommer ligga. Där borta vid vattentornet.

En underbar vårdag med mycket gående. Men efter att ha kommit hem och ätit middag slocknade jag helt i ett par timmar. Detta har nästan aldrig hänt förr, men börjar hända mer och mer. Kraft och ork är inte som den har varit och jag känner frustration, för jag fasar så för om det har med "pumpen min" att göra.
Att man åldras helt plötsligt snabbt en dag, som hjärtbarn.
Ja jag orkar inte lika mycket som jag faktiskt gjorde nyssens...alltså för bara ett halvår sedan.

6 kommentarer:

  1. En fin fotografisk utflykt, som vanligt. Du är allt bra flitig med kameran du!

    Kyrkan där Monkan och C vigdes en gång i tiden är faktiskt väldigt fin och väldigt olik de kyrkor vi har här på Åland. Och de är många, trots vår geografiska litenhet; en i var och en av våra sexton kommuner.

    Till en del kanske din nytillkomna trötthet beror på ditt hjärta, men tror du inte att det i viss mån kan vara åldern också..? Även för en fullt hjärtfrisk människa kommer det mitt i allt ett trappsteg nedåt i orken efter att man passerat 40. Och jag antar att du kontrolleras upp regelbundet. För det görs du väl?

    Ha en fin fredag! Imorgon är det Earth Hour :o)

    SvaraRadera
  2. Stjärnkraft/Nina

    Ja som jag sagt innan, så har jag mobilen med i alla väder + att ibland har jag A:s digital kamera med. Känner mig som värsta Japanska turisten..haha.

    Det ÄR en fin kyrka där Monkan och C gifte sig, men tyvärr så har området i dag en "dålig" klang. Men ingenstans i Malmö är egentligen värre än att man kan vistas där, men som gedigen Malmöbo vet man oftast ändå hur man skall bete sig om gäng kommer och var man skall gå för att vara så säker man kan.

    Ja jag har blivit fasligt trött sista tiden och ju mer energi jag hämtar, ju snabbare blir jag dåsig. Som att pumpa luft i en trasig cykelslang. Har inte ont men känner mig ibland eller mer och mer utslagen. Blev visserligen friskförklarad 1992 men har inte varit på en enda riktig kontroll sedan dess, det vill man ju inte om man nu äntligen blev friskförklarad.

    Ja jag skall släcka så mycket det går i morgon, men jag har en helg med jobb att vänta. Är igång hela helgen..hehe...är en av de mycket få i Serige som älskar att jobba och som har funnit ett jobb jag tycker om.
    Det är bara en helg i månaden nu, förut va det 3 helger i månaden.

    Ha en skön dag själv, vi har fått grått och mulet i dag.....värsta vintervädret..hahahaha

    SvaraRadera
  3. Hur långa (i tid) promenader går ni egentligen? Om du är rädd för "pumpen" så är dessa prommenader en jättebra grej!

    SvaraRadera
  4. Osloskånskan

    Allt från 30 minuter till 3 timmar som häromdagen. Går gör jag mycket. Men har otäta klaffar, kan va de som spökar men har ringt kardiologen och skall dit och kolla mig.

    SvaraRadera
  5. En guidad tur i en avlägsen stad är alltid trevligt. Du verkar väldigt påläst också om platserna du besöker.
    Det låter bra att du kollar dig. 40+ är ju ingen ålder.

    SvaraRadera
  6. Cici

    Ja jag har för det första varit lyhörd när mina föräldrar och far & mor föräldrar har berättat om deras liv och hur Malmö var då och sedan har jag en hobby som "bygdeforskning" där jag i arkiven letar upp saker om Malmö och byar runt om i Skåne.......men fler unga i dag borde lyssna på sina gamla och va lite mer nyfikna på vad för stad dom bor i. Då betyder också omgivningarna och livet mer, det märker man inte förrän man håller på.

    Jämnåriga med mig vet inte ens de olika stadsdelarna och var de ligger....

    Ja jag skall kolla mig på kardiologen i veckan, det är väl på tiden att göra det nu då.

    SvaraRadera