torsdag

En dag i vardagen

När jag tog sista rundan med Emma så såg jag att de
spelade fotboll ännu på idrottsplatsen.

Sen bar det iväg att jobba natt. Jag hittade denna Wahsltröms bok att läsa.....faktiskt kul att läsa det som var populärt när man var ung.

Dagen efter åkte jag och A till Kronprinsens köpcentrum för att äta lite. A tog Suchi och jag stekt falukorv med potatis.

A ville ha lite naturgodis till kvällen.

På kvällen skulle jag åkta till mitt andra jobb,
där jag ännu går bredvid. Skall byta och måste lära mig en del först.


Stadsbuss till Oxie. Skönt för efter sex års pendlande är det tröttsamt med tåg, länsbuss och stadsbuss och alla byten och väntan. Nu är det bara att stiga på och åka samma buss till arbetsstället.

4 kommentarer:

  1. Men vad skönt att du kommer att få så mycket enklare (kortare..?) resa till jobbet! Här på Åland är vi väldigt bortskämda. Geografiskt är ytan liten, så det längsta man kan åka med bil på fasta Åland är en dryg halvtimme. Sen hamnar man i plurret ;o)

    I min ungdom hade jag prao i Stockholm en gång (även om det hette pryo på den tiden). På en reklambyrå mitt på Östermalm var det, men boendet var ordnat någonstans ute i Hottahejti. Efter den veckan var jag helt på det klara med att det inte är något liv att ha en dryg timmes resväg till jobbet och lika mycket hem på kvällen. Jag beundrar alla som överlever under sådana förutsättningar, även om det i grund och botten är beklagligt.

    2 timmar resa, 8 timmar på jobb, 8 timmar sömn - återstår 6 timmar för att hinna med allt annat: handla mat, laga mat, diska, städa, lappa & laga m.m. m.m. Inte klokt ...

    Visst jobbade man minst lika hårt förr, men då behövde man inte förflytta sig någon annanstans för att göra det; "slösa tid" på att bara transportera sig från en punkt till en annan. Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag förakta den värld och de samhällssystem vi skapat. Människo-ovänligt är det!

    A:s sushi ser jättegod ut!!! Det är eeevigheter sedan jag åt sushi senast :o/

    SvaraRadera
  2. Stjärnkraft

    Ja i sex år har jag som sagt pendlat. I början var det mest med stads och länsbuss. Men senare tid också med tåg, varje dag. Jag åkte då med tåget till Lund eller Höör....till hör var det 45 minuters restid och innan jag kom till stationen var det buss. Någon tid cyklade jag genom hela stan och in i ett samhälle som heter Arlöv och det tog ungefär 40 minuter cykla också. Nu med nya jobbet hoppar jag på bussen 100 meter från porten och när jag kommit fram har jag 400 meter att gå...skönt ju.

    Värst va väl en gång, då jag jobbade i Höör, och hade stigit upp vid 06.00 på morgonen för att hinna göra mig i ordning och hinna ta bussen till stationen. Snabbt varit inne i Pressbyrån och köpt min morgonkaffe och tagir en Metro tidning. När jag kom dit öppnade jag dörren till lägenheten där mannen jag jobbar för bodde och fann min kollega sittandes där. Undrande frågar jag:

    - Hejsan, men är du här i dag?
    - Ja, jag har ju passet i dag då det är lördag.

    Så på en lördag när jag var ledig hade jag stressat mig upp och tagit tåg långt...ha ha.

    Som assistent kan man ha sköna arbetspass....vissa är 8.5 timmar långa andra 11 timmar men också kan dom vara 5 timmar....så har man då ledigt ungefär 2-3 dagar i veckan.......rätt ok.

    Vänligen

    Bloggaren J

    SvaraRadera
  3. Oj, så länge du har pendlat! Då är du verkligen värd att få det lite lättare nu!!
    För blä...vad mycket tid "det går åt" till att bara åka till och från sitt jobb:(
    Tittade tillbaka på dina inlägg och såg då att du också fotat paraplyerna:) Nu har dom tydligen bytt igen. Jag ska snart dit igen så då får jag ha kameran i högsta hugg;);)
    Hoppas du och A får en mysig helg!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Mina dagar

    Ja pendling var kul och mysigt i början...men är man över 40 så börjar det ta emot lite i orken. Nu kan jag ta det lugnt på stadsbussen till och från jobb.

    Ja stationens utsmyckning blir väl den sista....för om jag inte minns fel öppnar väl citytunneln nu i december???

    SvaraRadera