måndag

Återvunnet blir nytt/akuten/Panduro hobby.....

I dag var jag ledig en stor del av dagen. Så jag ville ut en tur, då jag jobbat mycket sista tiden. Här vid hållplatsen håller kommunen på med något..inte vet jag vad.

Jo, jag vågar åka buss här i Malmö.....

Steg av vid UMAS Universitetssjukhuset Malmö Allmänna Sjukhus.

Nya akuten har jag varit nyfiken på att titta närmare på, så jag gick till entrén.

Uj, hmm nja....luktar 70-tal om de gröna figurerna. Minns vi hade sådan på 70-talet ute vid Lindängen. Tyvärr inget i min smak.

Malmö tandläkarhögskola.

Kom så till Södra Förstadsgatan. Här ligger Bolagret.

De körde med återanvända material. Som detta bordet gjort av gamla trallar.

Dessa väskor var gjorda av gamla tvättmedel förpackningar.
Det fanns även börsar och nessesärer.

Ännu mer väskor, lite större format.

Gick vidare och kom till f.d NK, i dag Hansacompagniet.

Pickwicks pub....en Irländsk pub. Favvo stället de få gånger jag är ute och tar en öl med någon kompis...he he.

Vid entrén utanför Hansacompagniet står denna märkliga staty.

Inne på Panduro hobby var det kul att gå runt och titta.

Här finns allt för den händiga.

Gamla hus mitt i centrum.

Malmö S:t Petri kyrka, denna fanns även då Malmö hade stadsmur.

Kanalen låg lugn i dag.

Många pendlare på stationen. Vissa mycket bråttom och andra inte..

Fick lust att hoppa in och ta en tur till Köpenhamn, detta tåget skulle dit.

Denna dekoration är provisorisk till citytunneln öppnat.

Samma med matställena inne på gamla vänthallen, allt är provisorium tillsvidare.

Nu börjar de nybyggda kvarteren blomma upp. som här vid kajen mittemot gamla flygbåtarnas kajplats.

Här har länge varit byggarbetsplats och högskola. Så dessa vagnar har varit som en guldgruva för elever och byggjobbare.

Sällan man ser sådana här cykelstöd mer........nostalgi.

Vid klaffbron satt någon och fiskade och i bakgrunden ännu en båt från Japan med bilar till Skandinavien.

Gamla Kockumsvarvet rivs bit för bit. Denna ruta har gjort sitt.

Kockums verkstads gamla dörr. Kv. Hobby hette detta område.

Nya hotellet ParkInn, Radison, är snart helt klart.

WTC huset.

Turning Torso speglar sig.

Kockum fritids. Kom till för arbetarna på Kockums förr, då de skulle få slappna av och njuta med lite sport, skridsko och bad. I dag är det träningscenter för alla.

Mittemot byggs en rada av lägenheter.

Hundfältet på stranden var besökt av en del hundar och ägare. Köpenhamn syns där i bakgrunden. Klart väder.

2 kommentarer:

  1. Hej grabben, de som påtar i gräset på första bilden i hörna Bellevuevägen och John Ericssons väg planterar massor med tulpaner. Jag gick förbi där vid 14.00 tiden.
    Vilken lång runda du gick, min var inte dålig den heller
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Monkan

    Hejsan. Ja jag anade att det skulle bli någon uppsättning av blommor eller buskar. Det var en skön runda man gick.

    Behövde rensa många många tankar.....så det var en behövlig tur.

    SvaraRadera