måndag

Möllevången (Möllan) - en populär men bortglömd stadsdel.

Möllevångstorget står jag nu på och ser mig omkring. Tänker på hur populärt detta område är och varför det är det? Har folk överhuvud taget funderat på vad det är dom gillar här ute?
Jag kan inte riktigt förstå men jag skall ge er en rundvandring ändå.

En av de få saker jag kan tycka är kul med denna bilden är att butiken till höger om portalen där borta var med i tv-serien "N P Möller" där en dam hade butik.

I varje gata i varje hörn på varje hus "graffitti". Efter detta undrar jag ännu mer varför Möllan är så omåttligt populärt. Här ute finns visserligen fina lägenheter, men allt har ju raserat och slitits ner.

Det här skall vara en restaurant och pub. Ja inte skulle jag vilja ta med A hit.

Fina hus men bombarderat med klotter. Här ute finns folk från alla världens hörn men också från alla Sveriges hörn. De va Malmös finsaste område - förr.
De flesta som flyttar till Malmö vill bo här eller på Värnhem.

Vi närmar oss Folkets park, som i mina öron skall klinga romantik, mysigt och nostalgi. En park lik Tivoli i Köpenhamn eller Liseberg i Göteborg.

Men icke. Varför inte ha staket i stället för plankt till en nöjespark?
Jag blev både arg o ledsen när jag såg detta.
Har vi tappat intresset för vår stadsdel och för det mysiga?
Har kommunen glömt bort detta område?
Klottrarna har tagit över denna stadsdel.

Fiskmåsarna svävade över gamla matrester i den s.k. rondellen, där egentligen konst skulle stå men som var vandaliserad.

Skräp låg överallt, både på trotoarer och gator. till och med klotter på de flesta trädstammarna. Det va helt makalöst....som att komma till en bortglömd stad.

Men den gamla portalen till Folkets park var fin - peppar peppar. Men nu går vi in i s.k. Malmös nöjespark och ser vad den erbjuder.

Ett pariserhjul som var trasigt......

Moriskan, ett gammalt danshak som är stängt. Ville inte ta mer bilder här inne för allt annat var skövlat och nergånget. Ja jag blev rejält besviken. Önskar Malmös ledning bestämmer sig för en ordentlig nöjespark, men vi har aldrig varit bra på sådant här i stan och aldrig lärt oss uppskatta det.

Jag skyndade mig från Folkets park och genade Industrigatan. En gata där prostituerade förr gick. Här ligger också en kyrkogård och lite industribyggnader. Denna lastbil såg kul ut, så jag tog en bild.

På vägen till Värnhemstorget stötte jag på Johanna Jeppssons spettkaksbageri....mums.

Här på Entré vilade jag mig över en fika i en mysig härlig soffa som caféet erbjuder sina gäster.
Ramlade på vägen, mycket illa, men hade inte så ont då som jag fick senare. Folk helgfikade och helgshoppade.

Entrés entré...hehe...ja köpcentrum Entré heter det och detta är entrén till det....invecklat? Ha ha.

I taxin såg jag denna staty...baserad på Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga, då Emil hissat upp lilla Ida i flaggstången så hon kunde se ända till Mariannelund. Men här var det två män.....ganska kul ju.

8 kommentarer:

  1. Tack för promenaden genom ditt Malmö.
    Tyckte att det såg ut lite som en stad i en gammal öststat!
    Men skräp, klotter och annat rask!
    Hoppas de tar tag i det här och rensar upp.
    För det var ju riktigt fina hus som fanns där.
    Förstår inte hur man som invånare kan se på hur någon förstör ens närområde! Jag hade blivit galen!
    Men som med allt annat så är det väl brist på pengar förstår jag.
    Men de som bor där borde väl kunna ta lite ansvar för sitt område tycker jag.

    Hoppas det är bättre med skallen nu, men som sagt, jag tror du fått en hjärnskakning.
    Tack för promenaden genom din stad och för att jag fick se de en gång så vackra husen.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  2. Herreminje, så de förstört en vacker stadsdel! Håller helt med Synnöve om att tankarna går till någon av de forna öststaterna - eller ett ghetto i New York. Ungefär så där såg det ut, och kändes, för många år sedan, när jag första gången besökte Kuressaare på Ösel. Eller, nej förresten, så där mycket klotter fanns det inte ens där!

    Det finns bara ett ord för det här: sorgligt.

    SvaraRadera
  3. Synnöve

    ja jag blir riktigt islken när jag ser hur det kan se ut i områden. Men jag tror inte bara kommunens fel utan även vi medborgare.
    Det finns dels människor som struntar i var dom bor och hur det ser ut, sådana människor kan man inte göra något åt. Men det som är mest retfullt är de som "kanske" ser eländet men blundar för det....och tänker "inte mitt problem". Det är värst....nej kanske inte deras problem i början, men när problemen är så stora att det nästan är omöjligt göra något? Då är dom del i allas problem....

    Förstår inte hur man bara kan vistas i en sådan miljö utan att ens göra något eller skicka insändare i tidning m.m.

    Folk vallfärdar dit för att äta ute och gå på puben....vem man än snackar med så säger dom "ska till Möllan".

    Själv tycker jag att man borde låta bli göra något, inte ens reparationer m.m. till sista finns det kansek då en stackare som får ett problem som rör just honom/henne....kanske kanske görs något då?

    Men folkparken är kommunens fel. Hur kan man ha så dålig fantasi att inte ens kunna stimulera folk med en msyig och kul park?

    SvaraRadera
  4. Stjärnkraft/Nina

    Ja öststat va just vad det kändes....och ilskan kröp i mig.
    Det första jag kom tänka på när ja la inlägget va Elvis Presleys In the Ghetto.....

    Men egentligen är det inte så konstigt att det ser ut så som det gjorde....där bor folk som inte har känsla för Malmö....är man född här och uppvuxen här så kanske man känner mer för sin stad. Men Möllan inhyser folk som har en annan mentalitet, en annan bakgrund eller som rent av är passivt intresserade av omgivningarna eööer sig själv..inte vet jag.

    SvaraRadera
  5. Jag vill åka till Möllan någon dag!
    http://gottsafisken.wordpress.com/

    SvaraRadera
  6. Jisses då, gå och ramla så dant! Du har väl vart till doktorn? Så att det inte är för galet, menar jag. ....jag är en hönsmamma, oavsett vem det gäller....
    Och så gräsligt det är när folk kluddar ner och förstör, man blir så ledsen. Det är ju roligare om det får vara helt och snyggt.
    Jag önskar att det fanns en sån där lekpark för vovvar här med, det skulle min lilla varg gilla. Men jag får sysselsätta honom så gott jag kan...
    Krya på dig!
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Bajsugglan

    Ja det är ju bara att åka dit ju.....

    SvaraRadera
  8. Hulda

    Nej i dag känns det bättre men axeln är öm ännu och nacken. ja är man nästan 2 meter lång o faller som en fura, blir smällen enorm...hehe.
    Ja lekparken för vovvarna är faktiskt en bra idé....Emma hade väldigt kul där.

    SvaraRadera