lördag

Gripen

I dag traskade jag ut tidigt, efter att först gått en morgontur med Emma.
Det var riktigt kallt -8 grader och här i Skåne är det fuktigt kallt, så det söker sig in i benmärgen, så det känns som om det vore -20 grader.
Här är Bellevue-konditoriet, där jag brukar köpa bullarna till morgonfikan.

Tog bussen till Malmö Central som har detta fina torn.
I dag ville jag göra stan, för det var längesedan nu.

Det var tidig morgon så folk hade inte vaknat ännu och ruljansen i stan hade inte kommit igång.

Tåget från Sälen hade anlänt och av steg en massa danskar med packning för skidsport. Tydligen är deras lov redan över.

Jag tog citytunnelns rulltrappa för skoj skull och ville ner och kolla läget igen.

När jag hade kommit till Gustav Adolfs torg fann jag ett klot med denna figur sittandes på. Det är Malmögripen, Malmös vapen.

En bit ifrån står denna bautasten som ett minne över Raoul Wallenberg, alltså Raoul Wallenbergs park.

Samt utsikt mot äldre husen vid Hansacompagniet.

För en tid sedan tog jag bilder på en sidan av trappan, där det var katter av brons. Här är katterna på andra sida av trappan.

Samt denna som vakar över kanalen.

Det var ännu lite is på vattnet och nu hade folk vaknat till liv.

Södertull med sina mäktiga hus mot kanalen.

Mellan Södertull och Triangeln ligger café Hollandia, ett av stans dyraste fik.

Utan att tänka på priserna så beställde jag detta, och var sååå sugen. Notan = 58:- Ja som sagt, suget tog över men priset var skyhögt för denna enkla fika.

Men och andra sidan är interiören mysig och så var det evigheter sedan jag var ute och fikade, så det jämnade ut sig.

Jag genade Pildamsparken på vägen hem. Dessa pileträd är vackra.

Gässen var pigga i dag, och trodde förstås att jag kom med bröd.

Men tji fick dom och dom vänder åter till vattnet.

Här var också is kvar fläckvis på dammens vatten.

Hade bestämt träff med Nina och hennes hund Ceasar, en rottweiler som Emma inte har träffat på många år, så det var nervöst inför mötet hur det skulle bli mellan dom.

Men det gick bra och den ena var med korkad än den andre..haha...gulliga dom är tillsammans där de sitter och tigger.

Ceasar hade vuxit till sig och blivit en muskulös mysig best.



Lite stadsmiljö.

Citytunneltåget....pågatåget.

4 kommentarer:

  1. Vilken rundtur! Ser nästan ut som om våren kommit till Malmö. Här är det vansinnigt med snö, och idag 15 minusgrader, rena värmeböljan.
    /Lisa

    SvaraRadera
  2. Lisa

    hej och välkommen till min blogg.....Ja jag gör många rundturer i min stad och om du följer den hädanefter så skall jag ta dig med på ännu fler..hehe.

    Ja vi har rätt ok väder men har ändå hållt sig på -6 till -8 grader och i dag snöar det lite fjun från himlen också. Nackdelen här nere är j att de -8 graderna känns ännu kallar ioch med vår fuktiga luft.

    15 minus? uj uj..hehe brrrr.....skall nog värma mig med en kopp kaffe.....haha.

    SvaraRadera
  3. Den där gripen ser ut att vara en riktig tuffing. Är det så ni känner er i Malmö?
    Även Ceasar verkar vara en tuffing, en snäll sådan.

    SvaraRadera
  4. Cici

    Ja man skall ju kunna känna sig lite tufft mallig i sin stad. Jag gör för jag är stolt över Malmö men det gäller förstå staden och inte höra på dess rykten.

    Så Gripen är tuff och vi borda också vara det....hehe

    Malmö stadsvapen:

    Gavs av unionskonungen Eric av Pommern till Malmö stad i privilegiebrevet från 1437. Det är landets äldsta, av en regent förlänade vapen.

    Ceasar är en knasig buse som för respekt med sig, liksom Emma gör. Men de båda är så snälla och goa hundar.

    SvaraRadera