tisdag

Danmark, USA och maskerad.....på samma dag?!?

Var gåendes till centrum i dag igen. Skulle fixa mer julklappar. Denna vägg har jag inte lagt märke till förut, så det fick bli en bild på den.

Vid Triangeln ligger detta gröna hus, egentligen större men hörnan syns här och på något vis gillar jag detta huset.

Här på torget vid Triangeln ligger en Dansk spännande butik. De säljer allt mellan himmel och gjord. Både i plast, gummi, trä och metall.

Här finns vaser, skålar och fat m.m.

Små barnväskor var det gott om, också dessa i alla sorters kulörer.

Dom här tavlorna var kul och titta på, men har inte plats tyvärr.

Systrarna Grene heter förståss butiken....som är Dansk.

Längre upp mot cemtrum låg ett skomakeri som är western inspirerat.

Och en bit ifrån denna Seince fiction bokhandel, som jag bloggat om förut.

Inna här blev gågata så låg här Anderssons musik. Jag minns den som liten, trång och fylld med notor i häften och lösvikt. Det var alltid mycket folk.

Jag blev glad att skylten är kvar ännu i dag efter så långt tid.

I en butik som heter Village finns allt detta mysiga.

Som Systrarna Grenes butik men lite dyrare.

Bodarna höll öppet för sugna Malmöbor och turister.

Den här boden sålde varma saker till den frusne.

Tog en reva inne på USA butiken igen. Gillar denna.

Expediten är borta...hmm.

Entrén ut mot kanalen.

Ett monument fanns en bit bort över de som troligtvis planterat en
Millenieskog år 2000 ute i Lindängelund.
Får ta reda på mer om detta för detta har jag totalt missat.

Matgästerna var inte många inne på Hansacompagniet i dag och bakom pianot satt ingen.....det brukar sitta en man och spela.

Här är sig likt och jag tröttnar lätt, för här finns mest klädbutiker......

Drog mig neråt Kalendegatan och kom till teater 23.

En bit längre ner mot kanalen den mäktiga Malmö S:t Petri kyrka.

Husen bredvid kyrkan tänker man oftast inte på de finns.

Tunneln eller The Myfair hotel som det heter.

En portal i ett hus vid lilla torg...här vimlar av matställen och kaffebarer.

Lilla fontänen ligger på ena sidan av lilla torg.

Har jag fontänen i ryggen och ögonen mot lilla torg, ser det ut såhär.

Här är Folk å Rock..en butik för mig som är filmälskare.

Entrén kanske inte är den snyggaste, men vilken spännande butik. Kom in skall ni få se vad vi hittar.

Här finns en massa klassiker, som bl.a Hitchcocks FEL MAN.

Eller böcker om kändisar? Något som intresserar?

REA och en massa härligt för den som gillar film. Engelsk och svenskspråkigt.

En klassiker som KONGA

Eller en Varulv i London? Ja som sagt rena guldgruvan för mig i alla fall.

Besöker ni Malmö får ni inte glömma Buttericks på Skomakaregatan.

Tomtemasker, skämtsaker och kläder för maskerader.

Som denna ståtliga soldat....går att köpa eller hyra dessa kläder här.

Denna gran var konstruerad så att från toppen snöade det små frigulitkulor, det såg ut som snö.

Benen var trötta och nu drog jag mig hemmåt.

Skymningen visar sig och jag lunkar hem.

2 kommentarer:

  1. ÅHH avunden lyser grön vill jul handla jag med där!

    SvaraRadera
  2. Susanne

    Hehe....ja jag är glad man har så mycket nära sig att välja på. hade man bara haft mer pengar så vore det ännu bättre...

    SvaraRadera