lördag

Monkans bak/PHY by night



På lördagen var jag bjuden till min föräldrar och jag hade en del ärenden först. Bland annat till systembolaget för att köpa vinglögg.


Emma satt i bilen och väntade på att bli rastad.

Vi åkte till Pilsdammsparken. Här var det gott om fåglar för Emma att titta på.

En öppning i dammen gör att änderna kan äta sin föda från botten.

Hotel Hilton lyser med sin fasad där i bakgrunden.

Livräddningboj.....finns vid alla dammarna här i Malmö och gott om dom.

Ljuset var mysigt i dag, fast klockan var ungefär 11.00

Fåglar så långt ögat nådde.

Här är han i egen hög person....Skånegrabben.

Hos mina föräldrar skulle vi baka och Emma var redan i full gång med att tigga godsaker från kylen.

"Jag såg nog du tog en korv" tänkte Emma.

Nej inte den....den där på översta hyllan....ja den ja...mums.

Men hit med den då....eller vad skall jag nu göra för en cirkuskonst???

Smälta smöret skulle vara runt 37 grader för att smeten till lussekatterna skulle bli bra. Den närmade sig sakta 37 grader.

Nu är degen klar, bara jäsa och bli fluffig.

Dessa pepparkakor var gjorda på ett helt annat mjöl och smakade gott...lite lyxigare pepparkakor.

Här e hon Monkan....min mamma.

Emma leker lite med sin leksak.

Två plåtar lussekatter och nu skall dom bara penslas med ägg.

Så här ja...så får dom en fin fin lyster.

Första laddningen klar....mums.

Här är en del av dom klara.

Nu var det dags för andra sorters kakor igen.

Ljusgloben i hallens fönster lös så fint.

Brysselkexen är färdiga för ungnen.

När allt var klart var det färdigt för en fika med kaffe och de nybakade kakorna och bullarna.

Efteråt så skulle jag åka till Hyllie och kolla hur stationen och torget blivit nu efter invigninsdag. En masskombination av ljus mötte mig.

Wow. Coolt. Faktiskt riktigt tufft torg och en sci-fi lik station.

Här vyn mot blivande PHY som kommer bli
Malmös 3:e höga skyskrapa på kort tid.

Entrén med nergångar och automater.

Spåren skymtades.

Foto inne i från station mot torget.

Vy mot Malmö Arena.

Vy mot Emporia.....Malmös blivande metropol-köpcentrum...gigantiskt.

I dag har varit en lugn dag och tö. All snön är nästan bort nu 23.40 då jag lägger mitt blogginlägg.

6 kommentarer:

  1. Oj vad fint det har blivit vid Hyllie, måste ta mig dit och titta en dag.
    Kanske våga mig på att ta en tur med Citytåget när den öppnar för allmänheten.
    Hoppas lussebullarna smakade :)

    SvaraRadera
  2. Vad mycket gott ni har bakat! Och vad roligt att se bilder från Hyllie.

    Ja, nu är snön borta. Ska försöka att inte få några vårkänslor än... För det kommer säkert mer snö och kyla, tror du inte?

    SvaraRadera
  3. Monkan

    Ja det var en häftig upplevelse att komma till Hyllie så mitt i natten. Dom hade gjort en stjärnhimmel över hela torget med små små glittrande lampor. Känslan var otrolig. jag gillar expansionen i Malmö och önskar jag vore tonåring igen så man kunde få en tonårstid i ett metropol än det man fick, en massa ödetomter i grus, plank och öde ställen.

    Säg till när du skall ta citytåget så följer jag med.

    Ja bullarna var väldigt goda.

    SvaraRadera
  4. Petra

    Ja vi bakar alltid mycket, dels för vi alltid varit många till jul men också för man har en baktokig mor..he he.
    Ja snön är tyvärr borta, trodde det skulle hålla sig till julafton.

    Ja Petra....åk ut till Hyllie en dag.....det är värt en titt.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder....häriliga bak, snö kan jag sända ifall ni skulle bli utan----

    SvaraRadera
  6. Susanne

    Ja jag blev själv nöjd med bilderna......ja tack..skicka hit ett par tunnland snö...ha ha

    SvaraRadera