fredag

Eggelins sångbok 1906

I dag hittade jag en gammal släktings sångbok från 1906. Däri fanns sångtexter vid alla möjliga tillfällen. Vill dela med mig av dåtidens julsånger och texter:

Sång 166. Juldagen

(Melodi och ord av E. G. Geijer, känslofull).

Förstår du ej, hvarthän min led Bland världens vimmel bär? Se opp, hvar sol går upp och ned, Se alla stjärnors här! Ej blott planeten vandrar van Sin krets på högre bud, Ock hjärtat har sin stilla ban Och kretsar kring sin Gud.

Sång 162. Julsång

(Siciliansk melodi, långsamt).

1. O, du härliga, o, du saliga, nådebringande juletid! Krist vare hälsad! Världen är frälsad. Fröjda, fröjda dig, o, kristenhet!
2. O, du härliga, o, du saliga, nådebringande juletid! Heliga ordet Mänska är vordet. Fröjda, fröjda dig, o, kristnehet!

Ja så här kunde det låta då i hemmen och i kyrkan.

2 kommentarer:

  1. Ja jisses, skönt att slippa alla de gamla religiösa sångerna. Bättre med en jul-cd t ex opå franska, så behöver jag inte reta mig på gudligheten! Men du, nu har jag varit på julmarknad med dig!! Haha... har inte hunnit med någon själv, men turen med dig var ju mycket bättre. Och inte behövde jag trängas... Precis som du, gillade jag ljusstakarna med blommor. Vill ha!!
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Hulda

    Ja visst är det kul att gå på marknad via nätet? hehe... Som du sa: Inga köer och ändå se så mycket.

    Men jag är glad att man bor i en region där så mycket ligger så nära inpå och där det finns varierat med saker för alla själ.

    SvaraRadera