måndag

De sista julförberedelserna/Besöket på ortopedens avdelning.

I dag viker av mot Pildammsparken igen för jag skall jag till UMAS - Universitetssjukhuset MAS. Där på ortopeden ligger min bästa vän Per-Ola med krossat höftben.

Inne i parken åker små barn pulka och t-fat. Himlabacken kallas denna backe.

Vid dammarna låg änderna och vilade på isen.

Jag gick denna mysiga gångled fram till Sjukhuset....som angränsar mot parken.

Gamla vattentornet och till höger om Heleneholms värmekraftverk.

Mot andra hållet ser man Turning Torso - eller TT som min sambo säger.

Vid ingången Karl Gustavs väg ligger sjuksköterskeskolan och även patienthotellet. Men för kallades byggnaden "sprickan" eller "paradiset".
Ni kan ju försöka gissa varför !?!
En bit in och på vänster sida Wallenbergs forskningscenter.

Uppe från Ortopedens avdelning kunde jag ta denna bild ut mot sjukhusets datorcentralstation till vänster.

Efter någon timmes besök gick jag till Mobilia köpcentrum.

Hemma igen satte A och jag igång med lussekatts bakning.

Maskinen fick A av mig en gång i julklapp och den verkar fungera bra.

Jag varvade med att göra klart smällkaramellerna.

Brukar göra hundra sådana här...men i år hälften ungefär.

Plåtarna har kommit fram och lussebullarna ligger i ungnen.

Gästrummet hade fått stämningsfull utsmyckning.

Det blev tallris i år, och ingen gran....tyvärr.

Pepparkakorna blev väldigt goda.

4 kommentarer:

  1. haha, jag tror nog att jag vet varför huset kallas sprickan och paradiset. Av samma anledning som ett hus med studerandebostäder, mest kvinnliga för förskoleseminariet låg intill, kallades för ridhuset! Huva, vilka ord jag kommer med. Numera är stud.bost omdöpt till bollen. så tråkigt!
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Smällkaramellerna får mig att tänka på hur jag som barn alltid gjorde dådana till att hänga i julgranen. Det fanns två modeller, en med fransar bara på ena sidan och en med fransar på båda sidor. Silkespapper rullades runt en bit knäck i smörpapper, sedan det vikts och klippts. Ibland fick man skavsår i tumgreppet från saxen efter allt klippande.

    SvaraRadera
  3. Hulda

    Ja det är smeknamn som har uppstått på grund av lite sanning. Det ryktas att just sjuksköterskor på den tiden "såg till" att husen fick de smeknamn de har...he he.

    SvaraRadera
  4. Cici

    Ja jag tycker en frans systemet på karamellerna är tuff. Och så hänger vi dom i långa rader i lina i taket, så det blir som girlanger.

    SvaraRadera