lördag

På julmarknad i Jakriborg.

Dagen började med en promenad med Emma, som verkligen behövde kissa i dag. Snön hade fallit hela natten och låg så fint.

Sedan åkte jag och A till Jakriborg, den relativt nybyggda medeltidsbyn söder om Lund vid Hjärup. Här skulle det vara marknad.

Tomten hälsade på alla de rädda och blyga barnen.

Här såldes must, glögg och svagdricka. Jag köpte svagdricka som var väldigt god.

Här fanns torgstånd för alla. Korv, ost, soppor, bröd, sill, kakor, julpyssel, smycken, karuseller m.m.

Här stod en man och gjorde spättkakor. Detta är ett måste på ett Skånskt julbord.

Spettkakor i alla dess utföranden.

A tittar på lite mat gelé och annat fint.

Stora torget var stämningsfullt. Överallt har Jakriborgsborna öppna vedeldade eldar man kan värma sig vid.

Bodarna stog tätt och besökarna kom och gick

Två medeltidsriddare hade boden "Svarte Riddaren".

Handstöpta ljus i massor.

Här köas det efter något varmt att dricka.

Halmgrejer och fina sådana. Bockarna var jättefina.

Även de vanliga butikerna i byn hade julöppet i dag.

Här finns stadsmur så inga bilar är välkomna.

Vi tog en sista vända innan vi plogade hem igen på de igensnöade småvägarna.

Här blev dagens inköp. Två svagdricka, en must, ett gott bröd från Röstånga kvarn och två stänger med marsipan.

Alltså svagdrickan smakade mycket gott....
den man köper i butik är inget jämfört med denna.



Spettkakstillverkning

Körsångare i medeltida kläder.

6 kommentarer:

  1. Härlig marknad helt klart en riktig marknad jag avskyr sådan juppy marknader som vi oftas har här med massa krafs! nä det ska vara hantverk! och i en sådan fantastikt miljö! Jag bodde i Ystad och Ängelholm som barn och mins spettkakan.. och riktig svag dricka,,,mums!

    SvaraRadera
  2. Susanne
    Ja jag håller med dig. Skall det vara julmarknad skall det vara rejält. Hemslöjd, tomtar, halm m.m. Konstiga här va att en bod sålde sådant som till exempel Åhlens eller annan vanlig butik säljer, och där var mest folk.....va f..n...då kan man lika gärna gå till butiken i stan.

    Jag tycker vi är ännu rätt dåliga på att orka hålla traditioner eller vilja.....vi tar oss inte tid ta reda på saker eller bara orkar inte....utan slänger fram något skrafs och intalar oss själv att det är "julstämning" eller "julpynt".

    Jag håller traditonerna med påsk, jul och andra saker som semlor eller sådant.....för tåls vi inte vänta på något blir inget i framtiden uppskattat....om jag måste vänta länge på en sak, gillar jag den mer..

    Så håller med dig....

    SvaraRadera
  3. Så fint de hade ordnat det på Jakriborg, det är en speciell känsla när man går omkring där.
    Känns nästan som om man var nere i en av de gamla tyska städerna.
    Var det Frick´s spettkakor ifrån Billinge, det finns tyvärr inte så många kvar som bakar.
    Jag förstår att ni hade en mysig dag fast det var kallt och snöigt. Men det hör till.
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Monkan

    Ja jakriborg är som att komma tillbaka i tiden. Det var en bra idé med att bygga den staden. Vet faktiskt inte om det var Billinge spettkakor, det glömde jag kolla. Men brödet kom i alla fall från Röstånga mölla....det klingar ju lite släkthistoria där.

    Ja vi hade det mysgt, men där rök de sista slantarna...hehe...men men.

    Kände bara att det var en mysig utflykt att behöva göra efter ett hektiskt jobbår....inte ofa jag varit heldagsledig.

    SvaraRadera
  5. Det var roligt att få se Jakriborg. Bor det folk där eller är det mest kontor och sånt?
    En riktigt fin marknad var ni på också, såg ut att vara fina saker dom hade där. men spettekaka är något jag inte förstår mig på. Kanske måste man ha vuxit upp med den för att uppskatta den.

    SvaraRadera
  6. Cici

    Ja visst bor det folk i Jakriborg. Det bygdes för inte så längesedan men i gammal stil. Det har stadsmur runt sig och ligger ute på ett fält. Men populärt och bo här. Men dyrt, har hört det är kallhyror på lägenheterna.

    Men det är även butiker och kontor.

    Ja det är väl med spättkaka som med messmör (fjällbrynt) att antingen gillar man det eller ej.

    SvaraRadera