söndag

Från PHY till Malmös baksida

Dagen började med att Emma ville försöka sno mina smörgåsar. Här sitter hon redo att norpa osten eller hela mackan.

Jag tog en biltur till Hyllie igen. Fast nu på dagen. Det var i dag som tågen började rulla här och människorna börjar använda stationen.

Emporias fasad blir gult glas...ni ser en bit av det här.

Nej inget UFO har landat på Arena...det är vattentornet..ha ha.

En bit av Emporia....glasfasaden är påsatt.

I dag gick jag ner till perrongen.....fint här blivit.

Mycket lampor och glas.

Så här skall det bli till slut ute på Hyllie. Ni ser skyskrapan PHY.

Alla möjliga former på husen kring nya torget.

Ena halvan av stationen.....

och andra halvan.....

Hyllie vattentorn och nya p-huset.....

Inne från en butik vid stationstorget.

P-huset har Malmös vapen på sig..."Gripen".

Fasaden var inte riktigt klar, men China Box har ändå flyttat in.

Här kommer ett nytt Pågatåg och anländer till perrongen.

Jag tog nu en sväng åt Limhamn och ville plåta Kalkbrottet.

Detta makalösa stora hål....!!!

Nere vid småbåtshamnen slog vågorna mot stenarna.

Köpenhamn långt där ute i horisonten.

Utsikt mot ön.

Utsikt mot hotell stranden....

Ännu ligger vissa båtar i vattnet.

Ute på ön ligger Friskis & Svettis lokaler.....

Även här bygger man för fullt.

Cementa fabriken

Kiosk inhyrd i gammal lokal.

Nere på BO01 hade mässan nästan rivits helt nu.

Hotellet är klart och snyggt.

Tysklandsbåten.....den låg redo att köra.
Det luktade diesel lång väg.

Bogserbåten låg redo att lotsa Tysklandsfärjan.

Annan vinkel.

Bylgiahuset....fråga mig inte varför det heter så.


Nere bakom stationen i stan finns ännu dessa gamla lokaler.

Gammal dörr men gardinerna hängde kvar.

Här var det rörigt värre...Malmös baksida.

Klotter och skräp.

Ända inte så långt från Slagthuset och centrum.

4 kommentarer:

  1. Tack snälla för den fina komentaren hos mig. Är det så det ser ut där nu, var ett tag sedan jag var där typ 20 år eller nått.

    SvaraRadera
  2. Corrina

    Ja Hyllie var ju bara pilallé, åker och ett vattentorn...nu snart en ny stadsdel...märkligt men sant. Men pilallén där cykelbanan går från Holma mot Tygelsjöhållet finns kvar och skall finnas kvar.

    SvaraRadera
  3. Det är helt fantastiskt så Malmö växer på alla håll och kanter och det verkar råda rena bygglädjen med helt fantastiska hus och byggnader och järnvägar och jag vet inte allt. Hörde att bron snart är för liten...! Det är helt enormt!
    Vackra bilder som vanligt och du borde bli turistambassadör för Malmö området!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Snäckskalsdalen

    Nja turistambasadör...hehe...vore kul men det är nog ingen risk man kunde bli. Jag gillar bara fota där jag är och finns samtidigt som jag vill göra reklam för Malmös annars så oförtjänliga dåliga rykte.

    Här är fint och kommer bli ännu finare. Parker att gå i, en strand stor som attan, butiker och shoppingcenter, idrottsarenor till förbannelse, vi har en camping, kolloniområden, badhus, teater, konserthus, museum, konstmusem m.m. m.m.
    Mer kommer det bli och vi måste nyttja våra städer och samhällen, var i Sverige vi än bor. Många lever i en miljö dom missar....går förbi utan att kanske veta historien bakom eller njuta omgivingen...för mig har detta betytt livskvalitet...jag slukar livet genom att sluka min omgivning....njuter o njuter.

    På 40-talet byggdes det lika mycket i Malmö, om inte mer. Vi har varit kända för stora byggprojekt alltid.

    Ja Ilmar Repalau har uttalat sig och sagt att bron inte räcker till så nu vill Malmö kommun bygga en tunnel också, där tågen skall gå direkt till Köpenhamns C från Malmö C. Annars stannar ju tågen på en massa stationer innan Köpenhamn.

    SvaraRadera