lördag

10 års jubileum/jul i stan

Först vill jag tacka min sambo A för 10 fina år...vi firade 10 år den 3:e december 2010.
I dag började jag min runda inne på Kronprinstorget. Här hölls det trolleri för barnen och en del vuxna.

När jag kom upp på Gustav Adolfs torg pågick utdelning av ballonger av tidningen Metros utskickade. Men också karusellåkning för de minsta.

Sådana här små julhyddor var uppradade i stan med försäljning av både mat, hemslöjd och krimskrams.

Gågatan var full av folk och det var bara några timmar till invigningen av Citytunneln, så de flesta var på väg mot stationen.

Bron över kanalen var utsmyckad med granar och hyddor.

Tjockt med folk...så långt ögat nådde.

På Södergatan var det lite glesare och jag traskade nu mot stationen.

Mitt på gågatan stod Malmös luciakandidater.....de med vita kappor.

Stora scenen vid hamninloppet skulle snart fylla artister. Men nu pågick endast övningar och installationer. Men mot kvällen skulle bl.a. Wilmer X uppträda.

Det var +-0 grader i dag och slaksigt.....

Inne på gamla stationsdelen, väntsalen, satt brandkårens blåsorkester och spelade.....nederst på sidan kan ni höra lite i en av filmsnuttarna.

Många turister kom i dag. Kanske på grund av invigningen?

Nya stationsdelen är enorm och modern.....

Tågen höll tiden och ruljansen var i full gång.

Kanalen hade frusit till is tidigare i veckan, men i dag kunde inte ens den lättaste fiskmås gå på den.....bars små isflak som flöt omkring.

Jag sökte mig upp mot city igen och kom till teatern Hipp, i dag Malmö stadsteater eftersom stadsteatern i dag heter Malmö opera....rörigt va?
Hipp, här har min farmor jobbat samtidigt som Nils Poppe agerade här....de hade samma chef, Oscar Winge.

Litet sött café

Hansacompagniet eller f.d NK.

Dekorerat med lampo överallt hade Hansacompagniet gjort.


Tomten satt och skrev upp alla barnens önskningar.

Hotel Hilton ståtar i bakgrunden.

Här vid Triangeln hade fontänens vatten frusit till is.

Jag genade parken vid Malmö opera.

Genade också Pildammsparken där detta gamal hus stod.




Hästen kunde man åka med.


Kyrkans klockor spelar

Brandkårens orkester

6 kommentarer:

  1. Vilken fin tur, din nya telefon är verkligen kanon. Vilka fina bilder den tar
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Monkan

    Ja mobilen är bra. Det var intressant i stan i går, då invigningsdagen va. Sitter på jobb nu efter en händelserik lördag.

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att se alla bilder du tagit i Malmö. Jag vet inte varför det är så kul att man känner igen alla platser på bilderna :)

    Min svärfars moster (jag tror hon hette Hulda) hade caféet på hipp på 40-, 50-talet. Så då var säkert din farmor där och fikade!

    Ha en skön söndag i snöyran!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst fatt hos dig. Det känns nästan som jag har varit på besök i Malmö för du har visat så många fina bilder. Till sommaren måste det bli av med några dagar i Malmö.
    Grattis till era 10 år tillsammans. Det firade ni väl riktigt?
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Petra

    Oj då, du har jaft en släkting som haft café i det huset? Finns säkert handlingar om det på stadsarkivet.....kul och se ju....håller på med sådant själv och känner igen namnet Hulda.

    Ja min farmor kanske fikade där? Kanske även Nils Poppe? vem vet....

    SvaraRadera
  6. Polargrevinnan

    Om vi firade 10 år dagen? Jo då, vi skulle ha ut och ätit men ekonomin tillåter inte det mer. Så vi firade med att jag gjorde hemmalafad köttfärslimpa med ost och bason och potatismos......men hunden snodde en bra bit a den...he he...avslutade firandet med After Eight choklad, pepparkakor och glögg.

    SvaraRadera