tisdag

Heldag i Köpenhamn.

Jag har förmånen att ha ett jobb jag trivs med och ett jobb där man kommer ut mycket. I dag skulle jag ut med en kollega och min brukare. Destination Köpenhamn-Tivoli.

Malmö centralstation var fylld av folk.


Först gången jag åkte genom citytunneln...nice...och nu är vi ute på bron och ser Malmö.


Precis vid centralstationen (Hovedbangarden) i Köpenhamn finns Tivoli. Här ser man rundtursbussar. Man betalar en summa och så får man åka när man vill och hur mycket man vill inom 48 timmar.


Men vi ville bege oss till Ströget (gågatan) först. Kommer man till Köpenhamn måste man alltid ta en tur i city, det är något speciellt.



Detta torn visar både temperaturen ute och har ett klockspel som är kul att se. Cyklisten där uppe kör runt när klockan slår tolv.



Rådhuset till höger och stället heter också Rådhusplatsen.



Vi skulle äta och gick ner i en av gränderna. Här fann vi Hollywood restaurant. God mat och dricka för "nätta" summan 109:- danska/pers. (Ja alla priser har stigit i Köpenhamn).



Hollywoods gård. Men ingen satt ute.



Här nere vid gränden ligger också Köpenhamns hovrätt.



Smala gator och tätt med hus. Att miljö och arkitekttur kan skilja så när det bara är ett sund mellan Malmö och Köpenhamn.



Ännu en gränd.



Så kom vi ut till ett torg. Vi drog oss nu upp mot Tivoli.



Kön var inte så lång när vi kom dit. Nyöppnat och gästerna hade inte hunnit strömma dit ännu.



Regnet hängde i luften men vi slapp det under hela dagen.



Rundturståget....en tripp på åtta minuter om man åker med.







MIn kollega försöker träffa sitt mål men missar den och träffar allt annat...ha ha ha.



Allt sönderskjutet......*skämtar*



En liten gränd med massa småbutiker och spelhörnor m.m.



Denna bergodalbana är från 1914 och fanns på Baltiska utställningen i Malmö. Efteråt köpte danskarna den och bygde upp den på Tivoli 1917.







Nostalgi. Älskade dessa bilar när jag var liten.



Restaurant Pirateriet ligger på ett skepp i vattnet.



Man får smyga ombord för piraten sitter och vaktar, men sover.



Här ligger skeppet bland all grönska.



Rasmus Klump (Rasmus Nalle) som han heter på danska hade en egen liten servering för barnen. Carla Hansen har skrivit serien och Vilhelm Hansen ritat.



Här serveras vi Rasmus Klump dricka.







Vi ville åka tåget som gick i parken. Här väntar vi på att få komma iväg.





Här åker vi runt. Ser ni att Rasmus Klump är med också?





Såg inte det när jag tog bilden, men hur går mannen egentligen?



Tiden gick snabbt och efter åtta timmar i Danmark var vi på väg emot entrén för att åka hem.



Över bron igen och nu Malmö i sikte.



Vi avslutade med vars en hamburgare på MAX.

Trött och ont i skrattgroparna efter att ha garvat va jag nöjd med dagen.

Har en galen kollega som verkligen kan flippa ut på ett härligt sätt.......haha.


8 kommentarer:

  1. Köpenhamn är en mysig stad och det syns ju verkligen på dina bilder!
    Den där mannen ser ut som om han druckit en aning för många Tuborg eller så......kul bild!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Dejlige Köbenhavn ... Länge sedan jag var där och nu känner jag att det banne mig är dags för ett besök snart ...

    SvaraRadera
  3. TUSEN TACK för bilderna från Tivoli mm!
    JÄTTEKUL att få se!!
    Det verkade inte vara så mycket folk där och det är en STOR fördel när man går på Tivoli!!!

    Härligt att ni fick en fin och rolig dag:)

    SvaraRadera
  4. Så kul med bilderna från Köpenhamn! Har aldrig varit där så då blir det extra roligt! Cykelklockan var ju skoj, den vill man ju se på riktigt!
    Och tack söta du för Emma-filmerna och bilderna. Vad sött hon tigger! Alla vovvar har sitt sätt. Min lilla varg sitter bara brevid och tittar... han vet att han alltid får sista tuggan och lite innan ibland.
    Ha det gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Snäckskalsdalen

    Ja Köpenhamn är mysigt. Mannen kanske snubblade. Kul du gillade bilderna.

    SvaraRadera
  6. Anki

    Kul att man kan väcka ett intresse med skn blogg...hehe. Ja man får många ideer genom andras bloggar och mycket man blir sugen på se och uppleva med.

    SvaraRadera
  7. Mina dagar.

    Det dök upp mer folk mot kvällen men sen har ju inte semestrar börjat än överallt. Men tivoli mådye mam besöka ibland....hehe

    SvaraRadera
  8. Hulda

    Kommer du till Köpenhsmn så besökbocks Illum och Magasin deNord.......och runde torn.

    SvaraRadera