tisdag

En tur i stan genom pestens tid till modern tid

Vid lunchtid tog jag en gångtur. Här ser ni Pegasus i Kungparken (Malmös äldsta park, från mitten av 1800-talet).

Änderna kom lunkande i hopp om att jag hade mat med mig.

Det var många änder samlade.

Gustaf Rydberg står skald här.

Ett härligt vintermotiv från parken.

Solen sken så härligt i dag.

Gick in i Gamla Väster, där "gamla stan" ligger.

Här i området finns ett par hus bevarade från "pestens" tid.

Alla hörnhusen var hotel.....

En mörk och trång gränd som leder till Stortorget.

Här på torget åkte vuxna och barn skridskor på den anlagda isbanan.

Nere på stationen hade dom bommat igen den gamla vänthallen. Så här räknar dom med att det skall bli sen.

6 kommentarer:

  1. Härliga vinterbilder. Och vilken fin dikt i förra inlägget!

    SvaraRadera
  2. Petra

    ja jag fick till det med bilderna denna gången..hehe....det blev så fint soljus på en del. ja jag gillar skriva dikter och dikten jag skrev i förra inlägget visar på att vår dubbelmoral finns hos oss alla......oavsett vi vill eller ej.

    SvaraRadera
  3. härlig tur igen.. fortfarande blir jag så förvånad över all snö!

    SvaraRadera
  4. Susanne

    Ja snö är egentligen inte så ovanligt i Skåne som måna uppåt tror, men dessa mängder är inte så vanligt. Men snö har vi och ofta mer oväder och hårt vinterväder hos oss i och med öppna fält och fuktig luft. Om vi har -4 grader här kan dessa kännas som -13. Men det är bara gedigna Skåningar som kan riktigt förstå detta..hehe.

    Ja jag gillar pusla i snön ännu, men snart så får även jag in vårkänslorna.

    SvaraRadera
  5. Häststatyn var mäktig. Den skulle jag vilja se på riktigt! Jag som alltid trott att Malmö verkar en sån ful stad, men det är så roligt, för jag har fått ändra mig. Och det enbart för allat fint du visar!! Visst följe jag me på dina promenader i fortsättningen också, trots fyrverkerier. Man får ha olika åsikter, det har man ju med sina vänner hemma också. Och hur skulle det se ut om alla tyckte lika? Och det finns såt som jag tycker och andra reagerar på. Snö tex, jag vägra vinter i år, det är alldeles för mycket snö och vintern är alldeles för lång!
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Hulda

    Jag blir så glad när jag läser din kommentar av två anledningar. Dels för att jag lyckats för in ett intresse om Malmö hos dig. Ja Malmö har haft tråkstämpel en tid, men det var på 80-talet. Då allt var bombhål och byggplank i stan. Malmö i dag börjar lika ett Metropol i mindre skala....det känns som att vara i en jättestad men ändå inte och utbudet på det mesta har vuxit här.

    Sen blir jag glad också att du säger att vi alla skall få ha olika åsikter och givetvis skall vi få ha det annars har vi heller ingenting att diskutera eller konversera om. Att du inte gillar snö kan både förstå men inte...när jag själv gillar det skarpt..men har full respekt för ditt ogillande av snö i år...
    Det är kul när någon följer upp missuppfattningar, tolkningar eller diskutioner så här.....är glad du följer med mig på mina turer. Nu i år skall jag försöka ha med kameran lika mycket som innan och detta året fyller också min blogg 1 år.

    SvaraRadera