lördag

Smeknamn

Smeknamn har vi nog de flesta av oss, både namn som vi gillar eller inte gillar. Vissa smeknamn kommer fram från saker vi gjort eller som är typiskt för personen.
Vi hade i grundskolan ett par olika:
Biffen - För att han var köttälskare och åt en massa.
Fisen - Ja för att han släppte sig, "surisar", överallt.
Sulan - För att han skrapade med fötterna i marken när han gick.
Men jag undrar jag om man vill kallas för den saken som bilden visar och jag undrar vad denna personen är känd för? Ha ha.


4 kommentarer:

  1. Nä, hoppas att ingen behöver kallas så!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Snäckskalsdalen

    Ha ha...ja ett smeknamn man inte skulle vilja ha. Men den person som äger detta smeknamnet har nog inte det så kul hi hi....skulle vilja veta hela historien bakom namnet tillkomst. Det är nog en rejält pinsam historia...

    SvaraRadera
  3. Det här inlägget fick mig att minnas en historia från mina tonår. I kompisgänget fanns en kille som av någon anledning av de övriga grabbarna tilldelats smeknamnet K-ken. Fråga mig inte varför, för det har jag inte en aning om.

    Nåväl, det användes i alla fall så frekvent, att till slut var det ingen som tänkte på ordets egentliga innebörd. Därför var det inte ovanligt att någon t.o.m. helt obetänksamt kunde ringa hem till killens familj och, även om det var hans mamma som svarade, glatt fråga: "Hej, det är X. Inte är K-ken hemma?"

    ~~~~~ RIDÅ ~~~~~

    SvaraRadera
  4. Stjärnkraft

    Kunde inte låta bli skratta när jag läste din kommentar. Som det kan bli. Usch....*ryser* tänk om man hade haft ett sådant smeknamn.

    SvaraRadera