torsdag

Min hobby

Jag och min kompis gör dvd skivor för släktforskare!
OBS!!! Har gjort omslagen själv.
Som denna "Dödbokhandlingar" där man kan få handlingar över vissa dödsfall, hur liket blev funnet, vad människan dog av och obduktion m.m.
Eller företagens annonser från adresskalendern 1861.

Eller från 1883.

Alla dödsannonser och nekrologer från tidningen Arbetet 1889-1892,
ett par hundra stycken.

Samma här, nekrologer och dödsannonser från tidningen år 1940...sammanlagt 1500 stycken.
Alla skivors material är scannat och länkat från ett excell register till bilderna...så när man söker ett namn eller företag och sedan tycker på namnet får man upp respektive annons.
Dessa är alltså till försäljning. DVD med dödsannonser är rikstäckande.

6 kommentarer:

  1. Petra

    TACK!
    Ja jag älskar collage och att få göra det alldesles själva....dessa skivor har vi sålt en del av och de är väldigt användbara....annoneserna är fina och utskriftsbara.

    SvaraRadera
  2. Du är urduktig på det här med datorer och redigering och det ser väldigt fint ut. Snillrik idé!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Snäckskalsdalen

    Alltså jag har inte redigerat skivomslagen i dator utan de är gjorda för hand. Har klippt och klistrat mallarna och sen kopierat i en fin maskin....så blev dom så fina.

    Tack för ditt beröm.

    SvaraRadera
  4. Det var en något annorlunda hobby som jag aldrig har träffat på förut. Fina blev dom, omslagen.

    SvaraRadera
  5. Cici

    Ja ovanlig hobby, men den kommer från mitt intresse av genealogi och bygdeforskning....så lär man sig om sin omgivning och allt får också mer betydelse.

    SvaraRadera