torsdag

Elvis Presley och Ebbas fik

Hej...ja nostalgin står som högst hos mig när jag besöker Ebbas fik i Helsingborg. Ett litet 50-tals café på gågatan så centralt man kan komma. Nostalgi fast jag inte var född då.

Så här ser Ebbas fik ut från gågatans håll...bara denna syn gör att man vill in. Allt inne och utanför är från 50-talet och originalsaker....inte en enda nytillverkad sak består inredningen av. Vi går in....

Härligt stela men mysiga soffor att sitta och fika i.

Cigarett automat till höger och en liten Jack Vegas automat ovanför bordet....även detta original.

I dag lite folktomt men ser man ju färger och former bättreinredningen. Det klingar ju verkligen 50-tal.....som är mitt favorit årtionde.

Gamla pavor står i rader på hyllan. På plan 2 finns original tidningar att köpa, både serietidningar och tidsskrifter m.m.

En juxebox som fungerar....jag älskar denna maskin. Stoppa ner en krona och tyck fram en Elvis Presley....LYSSNA GÄRNA PÅ VIDEON NEDAN

18 kommentarer:

  1. Hej, nostalgi så det ryker om det för en som växte upp på 50-talet. Kul

    SvaraRadera
  2. I juli åker vi till Helsingorg, jag har en bror och syster där. Det ska bli roligt att besöka Ebbas Fik. Om jag inte är felorienterad ligger det på Bruksgatan. Det är många tips man får genom bloggarna. 50-talet var ett bra årtionde bortsätt från det var bostadsbrist.
    Vi har fått biljeter till Fredriksdals Friluftsteater som i år ger "Gröna Hissen".
    Vi älskar Eva Rydberg. Hon tog vid när Nils Poppe inte orkade längre och det har hon gjort bra.
    Än en gång - ser fram emot fikat hos Ebba och få se all inredning.
    Kram
    Viola

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt fik! Blir helt lyrisk.
    Du har säkert sätt hos mig när vi var i Arvika på City konditoriet.
    40-50 tals stil där med. Härligt med sådana ställen.

    Ha en sköner dag nu. Hopps solen skiner på dig.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  4. Just så där såg det ut då jag växte upp, fatän alla de där prylarna kanske inte fanns på ett och samma ställe. Rolig ide, men kanske roligare för er ungdomar än för oss som upplevt det på riktigt.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vilket mysigt fik! Very American! Najs.
    Så du har varit i Hovenäset, du har åkt förbi mina trakter. Visst är det fint i Hovenäset.
    Och Hunnebostrand. Kul att ni hade bra väder!

    Uddevallabron är väl snygg? Jag tycker den är jättefin. Och bilden fr Göteborg......hur många gånger har jag inte åkt av precis där du tog bilden och hem till där jag bodde förut.....flashback, verkligen. Ja, för allt i världen, jag åker dit nu också. Ibland.

    Pildammsparken är ljuvlig - fina bilder.

    Ha det gott, kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Monkan

    Jo ja, jag kan förstå att det var ett ljuvt årtionde...är avis på de som fick uppleva det.

    SvaraRadera
  7. Polargrevinnan

    Ja hoppas du kommer bli nöjd vid besöket. Du skall se.....Drömmarna (kakorna) är stora som gamla LP skivor..ha ha.....ohhh Fredriksdalsteatern....ja den skulle jag vilja på. Av någon konstig anledning har jag aldrig varit och sett varken Poppe eller Eva...och Poppe som är en av mina stora idoler. Har inte fått ändan ur vagnen. Jo jag tror caféet ligger på Bruksgatan.

    SvaraRadera
  8. Synnöve

    Jo caféet i Arvika hade samma stuk som det i Helsingborg....olika sorts stil men samma årtionen....he he...kul ju. Jo solen skiner faktiskt på mig.....hoppas samma sol är hos dig. :)

    SvaraRadera
  9. Cici

    Ja jo jag tror nog att dom samlat alla typiska saker från 50-talet på ett och samma ställe.....det är som du säger att alla sakerna fanns inte samlat som på caféet. Vet inte varför jag är så fänglsad vid 50-talet men på något vis verkade allting så fungerande bra på den tiden.

    SvaraRadera
  10. Snäckskalsdalen

    Jo Hovenäset var fint och även Hunnebostrand. Vi har ju släkt i krokarna där....jag var ju uppe och hälsade på min mormors kusin Sture som bor där i Hunnebostrand. Ja alla brorar har ju sin sorts av charm.....

    SvaraRadera
  11. Näää, vad häftigt! Det där stället skulle jag inte ha något emot att ta en fika på :oD En annan är ju, liksom du, ryyysligt svag för 1950-talet. Skylten var ju bara så urläcker ... (ja, jag är yrkesskadad)

    Här i Mariehamn har vi ett fik som har lite samma stuk, fast inte så fullt ut. Marie-Bar heter stället, och har i princip sett ut på samma sätt sedan 1960-talet. Det är så skönt att det finns ställen som inte följer med strömmen och blir så där likriktade som det mesta som är nytt är idag.

    Du, förresten, brödet i min blogg kan du väl baka själv? Det är faktiskt lätt som en plätt.

    SvaraRadera
  12. Stjärnkraft

    Ja jag gillar skylten jag med....dom kunde på den tiden...he he. Jag är ju mycket för det udda och speciella, så jag blev nyfiken på ert Marie-Bar....Mariehamn har jag nog aldrig varit i. Jo jag skall prova brödet, men på något vis gör mamma alltid saker bättre---ha ha

    SvaraRadera
  13. Hörrududu, det kan väl hända att mamma (mammor) alltid gör saker bättre, men provar man inte själv så lär man sig ju aldrig! Tänk, vilken överraskning för moderskapet om du dök upp där för att fika och hade med dig rykande färskt, hembakat bröd. Har du inte kollat på bloggen Pain de Martin ska du göra det med det snaraste. Där har du en kille som fattat lyckan i att baka själv ;o)

    PS. Tack för trevlig kommentar på mitt besökarinlägg :oD

    SvaraRadera
  14. Du är söt du!

    Det blir inte så mycket tid för varken bloggandet eller läsandet av andras. Men vilka bra tips på ställen att besöka jag fick av din blogg! Det där fiket i Helsingborg måste ju besökas någon gång!

    Kram och ha en bra sommar =)

    SvaraRadera
  15. Oj, coolt:)
    Var en i Helsingborg i somras, missade tyvärr fiket:(
    Måste komma ihåg det om jag besöker den stan igen!! Tack för tipset!
    /Eva

    SvaraRadera
  16. Petra

    Ja bloggar gör man ju när man kan och har tid....men jag kanske bloggar för ofta, inte vet jag. Men att se ett inlägg dyka upp hos någon som inte bloggar så ofta är lika spännande som hos någon som bloggar ofta. Har inte med det att göra utan innehållet i inläggen....kram själva...och en härlig sommar på dig.....jag åker snart till östergötland igen med jobb och sen om ett par veckor semester med sambon.

    SvaraRadera
  17. Mina dagar

    Välkommen till min blogg.

    Ja du får bara inte missa caféet....hehe....ja det är ett coolt ställe...glöm inte ta med en krona till Jukeboxen..ha ha

    SvaraRadera
  18. Stjärnkraft....


    Sköjade ju sist..he he..klart jag kan baka men gör det inte så ofta.

    SvaraRadera