måndag

Apostlahästarna till småbåtshamnen


Dagen började med att jag skulle gå för att kasta skräp. Men lika upprörd som jag blev i går blev jag i dag. När en container är full går det inte att lägga skräp i den och ej heller utanför, det borde väl varje sund person förstå. Det finns gott om sådana här stationer och 80% av de som kastar sopor här är bilburna, så varför inte masa sig till nästa station och kasta där? Folk lider av candulitis.......(lathet).


Sopor här på denna sidan också...pust..hmm.....ja vad skall man säga? Mina sopor kunde jag prega in och allt fick jag in i continern i alla fall.

På parkeringen där containrarna står var det rejäl översvämning.

Jag gick in om butiken och pantade de burkar och flaskor jag hade. Då såg jag att de gjorde reklam för "bröllops choklad" med Daniel och Victoria på.

Fina askar och lagom stora.

Jag begav mig mot Limhamn och gick på Limhamnsvägen.

Såg då detta annex som jag aldrig tänkt på finns, så även jag lär mig nya saker varje dag.
Precis i gränsen ner till Limhamn står dessa fina hus. Här nere finns en massa äldre hus. Många mer fina än andra.

Men Limhamn är befolkat rejält. Gatorna och trotoarerna kan vara rejält trafikerade. Här är samma rusning som i Malmö centrum.

Jag kom till Pelles butik....en butik som har allt allt...men billigt.

Koppar i olika mönster och färger.

Plastskålar och burkar......

En 50 cm modellbåt i trä...handgjord....1500:-

Nostalgi kort i massor.

Sist men inte minst en massa rengöringsmedel m.m.

Jag går vidare och kommer till Wesleykyrkan...en Metodist kyrka.
Läs här för er som är intresserade: www.wesleykyrkan.se
Gamla järnvägen gick här.

Bredvid Wesleykyrkan ligger puben Cutty Sark som är väldigt populärt.

En bit ner mot torget denna fina fasad....

Denna fontänen "vattenkristaller" var i gång. Gjord 1970 av Edvin Öhrström. Han har även gjort den höga statyn i glas på Sergels torg i Stockholm m.m.

Här på torget fanns också en kul lekplats för barnen.

Församlingshemmet ligger på ena sidan av torget. Sälv läste jag till konfirmationen här.

Statyn "familjen" av Thure Thörn gjord 1962.

Ett nytt svartbygge..ha ha..

Strand Hotel...tufft hus

Här syns det från andra sidan gatan.

Och här med Skanska i bakgrunden som ligger där gamla Dragör båtarna lade till.

Denna restaurant ligger i småbåtshamnen och serverar mycket god mat. Här har båtklubben också sin lokal.

En massa vimplar hängde överallt i taket.

Inredning i trä och folktomt trots lunchtider.......det brukar vara fullt annars.

Här är uppgången till kontoret.

Nr: 95!!!..ekade det i högtalaren...det var min mat som var klar att hämtas..Wienersnitzel....mums.

Utanför låg båtarna både i vattnet och på land.

Vissa båtar har som sagt inte sjösats ännu.

Nu gick jag hemåt igen. Det hade regnat hela tiden jag var ute och nu var jag sugen på att hem och torka....genade de äldre delarna av Limhamn.

Oj något som hade rivits.....



Sista bilden får bli på Linnéskolan.....

6 kommentarer:

  1. Hej där.
    Nyfiken i strut som man är så måste jag ju bara besöka dig. Kul att du kikade in till mig.
    Jo Arvika är en vacker stad. De gör reklam med att de är Sveriges största småstad.
    Det stämmer nog rätt bra. Det finns det mesta i den lilla vackra staden.
    Vi har ca 1,5 timmes bilåka dit, för det mesta blir det Charlottenberg vi handlar i, men Arvika är stad som ger mersmak.
    Åker ni dit måste ni absolut fika på
    http://www.varmland.org/arvika/index.asp?typ=detail&id=2693&lang=
    Det är ett helmysigt fik.

    Det där med skorna har jag sett på andra platser med...
    Funderar på att göra detsamma med mina gamla tofflor hihi.

    Jag lägger dig på länklistan så du vet.
    Kul att få en tur i Limhamn...
    Får Östen Warnerbring känsla när jag hör namnet Limhamn, kan det vara rätt?

    Ha det gott där nere i södern.
    Klems från nabolandet.

    SvaraRadera
  2. Hej Synnöve

    Tack för att du länkade mig....ja om Östen Warnebring har något med Limhamn att göra vet jag inte, men han är ju Malmöbo och Limhamn tillhör ju Malmö...men jag skall luska reda på om du har rätt vibbar...ha ha. han har ju gett namn åt ett av våra Pågatåg.....

    SvaraRadera
  3. Hej som vanligt en jättelång promenad, men i detta regnande var det så skönt :( ? Jag har för mig Östen kommer ifrån Möllan, han hade bott i samma hus som vi bodde i där, kanske har jag fel.

    SvaraRadera
  4. Hej Monkan

    Jo det var skönt även i regnet. Köpte en regnjacka i östergötland ju...så den ville jag inviga.

    SvaraRadera
  5. Många vackra hus, regn eller inte. Men vilken jätteportion med mat du fick! Det kanske behövs när du traskar omkring så där långt. Men du kan väl knappast ha vovven med dig då?

    SvaraRadera
  6. Hej Cici

    Ja Limhamn har en massa mysiga hus, det är ju gammalt. I dag tillhör det MALMÖ men förr låg det utanför. Ja på den restauranten får man alltid mycket mat för en billig peng....och så har man havet och båtarna som utsikt.

    Vovven hänger ibland med på långa prommenader, men då jag skall plåta drar hon iväg så bilderna blir suddiga...ha ha....och förresten hade jag nog inte fått ha maten i fred för vovven...ha ha

    SvaraRadera