söndag

Skanör, Skåre och stranden.

I dag bar det av till Skanör. Hit åker vi ibland med Emma och låter henne springa löst, men inte i dag. Nu ville vi bara komma hemifrån lite.


Skanörshusen ligger där borta, en bit ifrån hamnen. Idylliskt samhälle som jag kommer blogga om mer senare.


A och Emma gick mot havet.



Badhytterna stod redo i väntan på badgästernas intåg. Här brukar vimla av folk till sommaren.



Här står dom i rad i alla dess färger och utseende.



Emma var på allerten som vanligt.



Emma blir alltid så där kissnödig vid havet........



.....och börjar sen tokgräva i sanden.



A tog denna bild medan Emma tokgrävde. Hytterna är ett fint inslag i strandmiljön.



Emma forstsatte sitt grävande och hålet blev bara större och större.



Men sen slutade hon och vi gick upp mot land igen.....stranden låg så fint.



Inne ibland detta buskage hade Emma kissat igen och fick fnatt efteråt. Hon sprang sanslöst ut från buskarna och var på rejält bushumör. Hon löper, annars hade jag släppt henne.



Vi for vidare till Skåre som ligger på väg till Trelleborg om man kör från Skanör/Falsterbo.



Här i hamnen fanns det röda bodar och stugor. Denna var smyckad med stenar och garnflöten.



Sjukstugan, där jungfru Maria vakar över de sjuka.



Blev glad, såg precis en exakt likadan båt som mina föräldrar hade för ett par år sedan. En Flipper...den närmast bilen. Saknar den.......



Sista bilden från Skåre innan vi åkte hem.



I morse gick vi en tur neråt stranden och Limhamnsvägen.



En och annan joggare kom stönande, men annars var det mest lugnt och tyst. Skön tur.



Här är faktiskt fint nu. Jag gillar denna vägen och dessa husen.



Långt där borta Turning Torso och andra husen som byggs. Det börjar resa sig mot skyarna där borta. Vi får många "skrapor" till.



Svanarna seglade sakta fram i vattnet nere i sundsdammarna.



Fina syréner och bakom husen mot havet, byggda på 40-talet...ligger i rader längs Limhamnsvägen.



Dammarna är så fina.



Änderna har fått ungar. Dessa små liv är så söta...haha.


8 kommentarer:

  1. Vilken mysig utflykt! Och Emma njuter och ni också.
    Dom där badhusen är fantastiskt fina! Det är verkligen gammal kultur att ha dom där och det ser så pittoreskt ut.
    Ni har det mysigt och det tycker jag är bra, man ska försöka njuta av var dag.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Nu blir det fina blder från promenaderna. Jag menar det är ju härligt när träden är gröna och så. Gamla väster och Lilla torg, så fint. Gillar gamla stadsdelar! Men jag får nog åka bil eller sån där Segway till promenaderna, de är alldeles för långa för mina fossingar. Men du, trivs du att bo i stan eller längtar du inte ut på landet? Jag menar, stadsbesök är kul, men bo där... näää.
    Hulda

    SvaraRadera
  3. Snäckskalsdalen

    Ja badhusen är fräcka. Jag hade som förslag till Malmö kommun att fylla sträckan där gamla järnvägen gick längs stranden, i dag spåren upptagna, med en massa badhytter i olika fomer och färger...som är både privata och som kan hyras. Vore ju något. hade blivit världens längsta radda med badhytter.

    SvaraRadera
  4. Hulda

    Jag trivs i stan NU, men gjorde inte innan då Malmö var öken och bombhål. Festivalen, bron och byggandet har gjort det till ett hyfsat metropol. Men det är inte endast det som gör jag trivs.

    Alla borde sätta sig ner, oavsett storlek på stad, by eller samhälle, och fundera ut vad stället kan erbjuda där man bor. Jämföra med vad man själv skulle vilja.m.m.

    Man kan ALDRIG få tillgång till alla hus i stan, inte kroppsligt men själsligt. Att njuta ett äldre hus eller ett nytt är toppen att värdera sin stad m.m. Att nyttja parker eller provsitt en bänk där du aldrig kunnat tänka dig sitta innan. Eller kolla UPP, ja UPP, på byggnader. Hur folk bor, hur arkitekturen är och vilka utsmyckningar en byggnad har. Kolla gravplatser och läs om personerna som gjort statyer, konst m.m. Ju mer man vet oh tar reda på ju mer hel blir en stad och ju mer betydelsefull. Att också kolla upp föreningar, lokaler för intressen m.m. typ om man gillar boule, hur många banor och hur nära dom finns? Har man en bridge förening? Eller en bowling bana? Ja jag njuter stan oehört...men också naturen.

    Jag skulle inte klara stan om jag inte också fick natur, skog och djur inpå mig.....men jag måste ha både och.....jag är född i storstad och att komma från större till mindre är nog mer svårt än tvärtom.

    SvaraRadera
  5. Det ser så härligt ut med alla dessa badhytter. Tror inte jag sett det någon annan stans än i Skåne.
    Ni ser ut att ha vackert väder i alla fall.
    Här är det skönt nu, för det regnar och det älskar jag. Allt pollen lägger sig på backen direkt. Så skönt!

    Ska ut i regnet och plantera lite blommor idag. För i morgon är det fest här... 17 mai...Med flaggor och sång, kanonskott från Festningen och tåg. Men vi åker nog inte in till stan för det ska regna :))

    SvaraRadera
  6. Synnöve

    Ja vi har faktiskt haft ömsom regn och ömsom sol. På ett vis är det skönt för jag är som dig, äslkar att det regnar ibland. Ja badhytter för mig är lite Engelskt över....eller har jag fel?

    SvaraRadera
  7. Badhytterna är härliga! Precis som du säger så ger de en brittisk känsla. Det finns en hel del vid de engelska badorterna :D

    SvaraRadera
  8. Anki

    Ha ha...så jag hade rätt, att det va typiskt Brittiskt? O jag som aldrig varit i Storbritanien........

    SvaraRadera