torsdag

Malmös största kastanjeträd och en spårvagn tas fram.

Under veckan så tog jag lite bilder på gångturen med Emma. Här la jag kameran mot en trädstam och fotade mot kronan. En trasig holk syns också.

Träden blommar för fullt och det doftar vår.

Det här är nog Malmös största kastanjeträd.

Dammarna låg lugnt och fint. Änderna kraxxar.

Ett par näckrosor av glas pryder dammen. Ett konstverk.


Borta vid slottsmöllan, vid Malmö hus slott, ligger detta lilla hus. Trädgården är en ört kryddträdgård, fylld med växande kryddor av alla slag.


Bredvid väderkvarnen.


Ute vid tekniska muséet fraktas den gamla spårvagnen fram.

Denna skall gå under sommaren på Muséelinjen.


Emma hittade en gräsplan hemmavid och här ville hon ligga och sola en stund.


Full koll på vad som hände runt omkring, låg hon och spanade och njöt.


Regnet kom och vi skullade under grannhusets tak. Det huset ni ser, bor vi i.


På kvällsprommenaden tog jag lite bilder på lite udda saker. Denna trappuppgång är speciell, både ful och tuff.


I detta hus har min farmor, som i dag bor på äldreboende, bott sedan 1940. Hon flyttade därifrån nyss.


Margaretapaviljongen i dag den 5 maj. Blommade för fullt och längs bort genom portalen sprutar stora fontänerna i stora dammen.

6 kommentarer:

  1. Kastanjeträd är pampiga! Emma ser härlig ut som alltid.

    SvaraRadera
  2. Ah, nu påminde du mig om ett projekt jag glömt bort att jag tänkt ta itu med: spika fågelholkar. Det har jag liksom tappat bort lite i hela växthusyran.

    Här på gården vid "Rucklet" finns också en katanj. En liten en på kanske 1,50, som lilla A har dragit upp själv från en nöt. Det är lite kul, för trädet kommer (förhoppningsvis) att finnas kvar långt efter att jag, hon och "Rucklet" är borta.

    Huset ni bor i ser riktigt mysigt ut! Trevligt att fasaden inte är så slätstruken :o)

    SvaraRadera
  3. Anki

    Ja kastanjeträd är vackra och på vår gård har vi faktiskt en "röd" kastanje, alltås att blommorna är röda. Emma bara ölskar att vara ute nu vid våren och sommaren.

    SvaraRadera
  4. Stjärnkraft/Nina

    Lilla A:s kastanje kommer växa bra innan ni lämnar in..hehe. Det är faktiskt ett rätt snabbväxande träd. Mina föräldrar hade ett valnötsträd som dog och det var jättestort. Så satte de ett kastanjeträd och mamma misströstade och sa: Vi kommer aldrig få se de trädet stort. I dag är det större än valnötsträdet va, trots valnöten var gammal. Kastanjen sattes 1990 - 1991 tror jag, det växte halv meter per år i många många år.

    Ja de huset vi bor i hade först putsad fasad. Men på 90 talet började man byta fönster och renorvera fasader på husen här i Malmö. Så vårt teglades och plåt sattes. Taket är nytt från 2009. Nästan alla hus i Malmö har fått 3-glas fönster.

    SvaraRadera
  5. Du har fina intressanta bilder i din blogg!

    SvaraRadera
  6. Äppelbom

    Tack så mycket!
    Detsamma, din blogg är fin, läggerdig som följare.

    SvaraRadera