lördag

Snöoväder/stadstur & en ny mobiltelefon!!!!

Oj som det snöade och blåste i dag förmiddag när jag var ute med Emma på sin kisserunda. Det stack i huden.

Snön yrde...kolla nu ni som bor ovanför Skåne...vi kan visst ha sådant här väder!!!

När det lugnat ner sig stack jag till stan. Först hämtade jag min nya mobiltelefon och sedan drog jag mig mot stationen.

Efter att ha gått halva sträckan av gågatan, var det dags med en "Dansk pölse".

Två röda pölser...det var gott i detta vädret.

Ponnyridning fanns i stan. Men intresset var tyvärr lågt enligt uthyrarna.

Dessa tuffa häst & vagnar guidade passagerarna runt city....mysigt ju.

Ett fint ekipage....

Kraftiga ståtliga hästar.

Dessa män står nästan alltid i stan vid spevciella tillfällen och spela panflöjt och sjunger. Faktiskt väldigt bra.

De säljer sina skivor på plats också.

På väg mot lilla torg ligger en rad av mysiga butiker och cafeér m.m.

Denna roliga butik fanns vid torget.

Inne i husets port fanns en korg med stickade strumpor till salu.

Som att komma tillbaka långt bakåt i tiden? Eller hur?

Granen på lilla torg var mycket finare än den på stortorget i år.

Här visas dagarna som är kvar till citytunnelns invigning.

Nybyggda på stationen hade öppnat.....wow så fint det blev.

Stort, ledigt och modernt......den platsen var välkommen.

Citytunnelns entré var inte helt öppnad ännu. Maskinerna stod avstängda i väntan på att kopplas in, lagom till öppningen.

Men entrén kunde man använda....äntligen ser man resultat.

Bredvid NordMills byggs ett kontorskomplex.
Snöröjning sker vid Hovrätten.

Nya hovrätten i svart och gamla i bakgrunden....som nu är K-märkt.

Hamnen vid "fiskehuddorna".

Magasinbyggnaden i närheten.

Fler små "huddor".

Kronprinsen, som var med i På Spåret i går.......

Min nya mobiltelefon....hämtade i dag.



Här kan ni höra killarna som sjöng på stan....

4 kommentarer:

  1. Ni har både nytt och gammalt i Malmö, det är kul att se att man bevarat det gamla och inte bara byggt nytt.
    kul att du visade Kronprinsen, jag funderade just igår på hur högt det kan vara, huset, och nu ser jag, det är redigt högt.
    Ny mobiltelefon, alltid oroande innan man kommit på allt! Men den ser väldigt fin ut. Hoppas du är nöjd!
    KRam och trevlig första advent

    SvaraRadera
  2. Snäckskalsdalen

    Ja Kronprinsen är ungefär 88 meter högt och mindre än hälften så högt som Turning Torso. Nu snart får vi ett i Hyllie som är mittemellan dessa hus.
    Det var duktigt av Niklas Strömstedt att knäcka den frågan i På Spåret.
    Varför den heter Kronprinsen är för att där en gång låg ett husarregemtente...det hette just Kronprinsens husarregemente.......

    Ja mobilen var det senaste man kune ha..jag brukar nte bry mig om sådant men denna gången tänkte jag unna mig det. har haft ett tuft år och något får man unna sig.

    Tevlig advent du med.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att se nya centralen. Det är invigning i helgen och jag var medbjuden med Björn som har jobbat på citytunneln. Tyvärr är vi bortresta.

    Och du, panflöjt är förskräckligt att lyssna på!! Framförallt kring jul tycker jag. Jag röstar för att kungen är kvar och indianerna med sina panflöjter förbjuds :)

    SvaraRadera
  4. Petra

    Jag håller med...det är inte särkskillt julstäming med pan-flöjt. Men vi är dliga på att anordna julmusik och tomtar på ett fint vis här i Sverige. Det sår oftast en äldre manlig pensionär, sjunger knarrigt julsånger och ginder på sitt dragspel en låt so går i fel takt. På huvudet sitter en sliten tomteluva.....

    SvaraRadera