söndag

Gammelstads kyrkstad (resan till Nordkap).

Vi besökte Gammelstads kyrkstad. Här finns kyrkstugor, medeltida stenkyrka, bostadshus, sockenmagasin och mycket mera. Staden är från 1400-talet och ligger i Luleå.

Kyrkan sträcker sig ståtligt upp genom trädtopparna.

Tror detta var en gammal vattenbrunn.

Kyrkan från annat håll.

Timmerstuga där en av byborna hängt ut tvätt på klädstrecket.


Detta var nog ett av de få hus som hade annan färg än rött.


Långa rader i alla väderstreck låg det hus efter hus.

A och Emma har lite beslutsångest och undrar vilket håll de skall gå.

En mysig stad att besöka. På torget fanns en servering och turistbyrå.

10 kommentarer:

  1. Oh så fint, jag gillar de små husen.
    Var de bebodda nu eller?

    SvaraRadera
  2. Monkan

    Japp alla husen var bebodda såg det ut som...det var rörlighet i lilla stan i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Det är fantastiskt att man lyckats bevara det gamla :-)
    Påminner mig lite om min uppväxtmiljö i skäna Ångermanland :-)Nu är jag ju halvskåning sedan många år :-)
    Gomorron

    SvaraRadera
  4. Tack för engagerad kommentar hos mig! Uppskattat.

    Men vilken resa ni gjort, jag har bara tittat på bilderna hittills, skall läsa noga sedan.

    Vet du, när vi gifte oss för sådär 100 år sedan skulle vi resa till Nordkap, men den nyblivne mannen tyckte det var tråkigt, så efter ett stopp nånstans på Hardangervidda när jag var inne och handlade något och kom tillbaka till bilen så säger mannen: om vi kör av bara den så är vi hemma vid 22 tiden i kväll.

    Men jag gav inte upp, inte, jag har försökt igen, men det har hela tiden misslyckats men finns fortfarande kvar på min önskelista.

    Underbara bilder!

    Och utetoa är helt rätt, egentligen! Det hade vi i sommarhuset i nästan alla år och jag såg aldrig någon nackdel med det.

    Jag läser mer sedan! Har lagt mig som följare, jag tappade bort dig när min dator havererade för ett tag sedan!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Fint!

    Ser ut som en vanlig liten stad här i finland!

    SvaraRadera
  6. Snäckskalsdalen

    Du är så välkommen tillbaka. Det var en intressant kommentar du skrev på min blog här. Hälsa din man att Nordkap är värt att tröska fram till med bil. Det är inte bara slutmålet Nordkap som är intressant utan allt på väg dit. Enorma vyer och miljö.

    Ja utetoa borde nog fler träna på...det ÄR faktiskt inte så hemskt med en sådan. Skillnaden är att man slänger hyvelspån efter färdigt besök i stället för spola...ha ha

    Be din man läsa detta!

    NORDKAP ÄR HÄFIGT OCH OBESKRIVLIG KÄNSLA ATT VARA DÄR.!!!!

    SvaraRadera
  7. Stattinska

    Välkommen hit du med

    Ja ofta så brann ju trästäder ner. Men Denna stad har tydligen på ett unikt sätt klarat sig. Har nog aldrig sett så många små trähus samtidigt...ha ha

    SvaraRadera
  8. Daniel

    Välkommen!!!

    Ja jag har ju mest genat genom Finland för och komma till Nordkap via Norge....men jag är sugen på ett långbesök i Finland men är inte så orienterad på bra orter eller städer att åka till som turist.

    SvaraRadera
  9. Jag håller med Daniel, min landsman, om att dina bilder väcker minnen av småorter i Finland.

    Ett resetips, om ni någonsin styr kosan österut: besök Punkaharju, en obeskrivligt lång ås vid den stora sjön Saimen. Det är helt otroligt vackert där i hjärtat av det finska insjölandet och så kan ni ta en rundtur med båt ute på Saimen också! Kolla gärna HÄR om du vill bilda dig en uppfattning om vad jag babblar om!

    SvaraRadera
  10. Stjärnkraft

    Ja tack för tipset. Den beskrivningen gjorde du så målande att man med en gång nästan kände hur härligt det resmålet kunde vara. Jag har kollat och där ser fint ut.....så det är lagt på önskelistan.

    SvaraRadera