torsdag

Ingemar Stenmark mössan & Michael Jackson byxor ?!?!

För någon dag sedan var vi ute med Emma och våren hade anlänt till Skåne.

Vid tennishallen, Fair Play, hade bygget kommit igång. Väggarna var på väg att resas. På kvällen skulle jag till Statoil och köpa en dricka, som jag ibland gör. Men när jag kom dit var hela macken släkt och rutan i dörren trasig. det verkade skumt. Framför låg stenen som hade kastats och den person som kastat den hade tappat sin mobiltelefon. Jag ringde polisen som kom och tog vittnesförhör och bevis. Undertiden jag hade väntat på polisen hade en Jeep kört fram och tillbaka ett par gånger, som om dom skulle ta tillbaka sin förlorade mobil. Lite obehagligt, då jag stod där själv innan polisen kom, men när dom väl kommit var det en lättnad. I veckan har jag också sparat en slant men även värnat om naturen. Då vi brukar köpa nya däck och vinterdäckens dubb är slitna så kasseras oftast ändå däcken med fint mönster. Så jag beslutade att dra ut alla dubb, så vi kunde slita ut vinterdäcken nu i sommar. Sparar både miljö och pengar. Detta gjorde jag med en vanlig tång, och händerna är rätt så ömma efteråt..haha.
I dag är jag hemma från jobb, hunden är på dagis och sambon jobbar. Nostalgin flög i mig och jag ville dela med mig av den. Här är min farfar någon gång på 70-talet uppe i stugan. En snäll farfar och ibland hjälpte han mig och brorsan att busa med farmor. Tyvärr gick han bort för tidigt.


Farmor, på isen uppe i stugan. Sjön heter Bosarpssjön. Detta är också en bild från 70-talet. Farmor lever ännu i dag 90 år gammal och bor på äldreboende intill oss.


Ha ha....skrattade när jag såg denna billd. Pappa på 70-talet. Kolla in kläderna och dess färger.


Jag i grön jacka, brorsan och mamma. Vi är i Kungsparken och matar fåglarna....... Kolla in Stenmark mössorna....haha. Mammas stil är cool.


Hos mormor och morfar i deras stuga. Morfar till höger. Så här ser många av våra bilder ut, landet var en knutpunkt för släkten förr.


Pepita (Faradiba), en liten silvergrå dvärgpudel. Detta var mormor och morfars vovve. Jag klappar henne.


Jaha, så här har man sett ut en gång i tiden...haha.


Min första bil. En SAAB 99. Jag i svart med Michael Jackson inspirerade byxor...lika smala och korta och samma skor....fasty jag inte hade en aning om vem han var på den tiden. Brorsan till höger.


Här är man lite äldre. Kolla in dåtidens "kock krage" mode i skjortan. Vilken frilla, rena ruffset.


Min söta hundkoja. Denna bilen var väldigt kul att köra...tvingades dock sälja den tyvärr, då jag inte hade råd vid slutet av 90-talet.


Mormor, vid Ulla Åbergs gård. Ulla är dotter till byggmästare Åberg i Malmö, som dels har byggt Kronprinsen. De har ägor där mormors och morfars stuga ligger. Detta är också 70-tal. Mormor finns inte heller längre men har snart fördelsedag.


Min gammelmorfar. Han var vägmästare då motorvägen mellan Malmö och Lund en gång byggdes. En vis gammal man som oftast satt såhär och läste eller löste korsord. Gick bort i mitten av 80-talet, men minns honom väldigt bra. Fick en speldosa en gång av honom.


Morfar på 70-talet. Utan att göra orättvisa mot mina övriga förfäder, vill jag ändå skriva att han var en person som de allra flesta i släkten såg lite upp till. Han var skämtsam, kunnig och väldigt snäll. Morfar och jag var dessutom födda samma dag och månad, vi fiskade i sjön ofta, gick i skogen och samtalade mycket om allt. Spelade kort och yatsy med mormor, men i yatsy slog morfar bara sexor oavsett om han skulle ha ettor eller stege m.m. haha.... Han var även till 90% jultomte, varje jul och den rollen gjorde han galant. Gick bort för tidigt även han och det gav ens liv riktiga ringar på vattnet.


Här är morfar i sitt esse. Det har blivit många aborrar och gäddor genom åren.


I mitt album fann jag också lite andra bilder. Denna bild är från Ön i Malmö då Dragörbåtarna ännu gick. Där det ligger små bostadshus i dag låg förr en båtkyrkogård.


Dragörbåten Ofelia kommer åkande.


Jag hittade även en bild på ett halvbyggt Turning Torso.


Så denna bild. Anita Ekbergs hem i Malmö då hon var ung och höll på att bli en stor kändis.

2 kommentarer:

  1. Man blir nostalgisk. Fotona ser precis ut som de från 70talet i våra familjealbum!

    Stenmarksmössorna, vad synd att man inte har sparat någon!

    SvaraRadera
  2. Petra

    Ja jag skall leta hos mina föräldrar efter Stenmarks mössorna.....hoppas dom sparat dom.....

    SvaraRadera